In Binnenvaartpolitiereglement (artikel 2.02) is namelijk wettelijk vastgesteld dat alle schepen een naam moeten hebben. Hebben zij dit niet, dan mogen zij volgens de wet geen eens deelnemen aan het scheepvaartverkeer. Er is één uitzondering op deze regel.
Als u eigenaar bent van een door de Amerikaanse kustwacht gedocumenteerd schip, dan staan de naam en de aankomsthaven van uw schip geregistreerd op uw Certificaat van Documentatie, CG-1270. Bij schepen die door de staat zijn geregistreerd, hoeft de naam van het schip niet op de registratiedocumenten te worden vermeld .
Je moet een vaarbewijs hebben, een registratiebewijs van de boot, een dodemansknop, reddingsvesten voor iedereen aan boord en een brandblusser van minimaal 2 kilo. Voor andere schepen die minder snel zijn of die kleiner zijn dan twintig meter gelden deze eisen niet.
“De reden dat de woonplaats zichtbaar moet zijn, heeft te maken met het feit dat een ander (bij doorvaren na aanvaring) weet welk schip het geweest is en dat bij onbeheerd aantreffen van een schip (ongeveer) bekend is wie de eigenaar is,” laat een woordvoerder van de politie ons weten.
In plaats van een naam mag een kenspreuk ook. De bootnaam moet op de buitenkant van de boot staan. Deze moet duidelijk leesbaar zijn en onuitwisbaar.
Regelgeving bootnamen
In Binnenvaartpolitiereglement (artikel 2.02) is namelijk wettelijk vastgesteld dat alle schepen een naam moeten hebben. Hebben zij dit niet, dan mogen zij volgens de wet geen eens deelnemen aan het scheepvaartverkeer. Er is één uitzondering op deze regel.
Federaal gedocumenteerde vaartuigen moeten de naam en de aanloophaven van het vaartuig vermelden , hetzij op de achtersteven, hetzij op de zijkant van het vaartuig . De letters voor de naam van de boot moeten ten minste vier inch hoog zijn en moeten, nogmaals, permanent bevestigd zijn.
Het proces van het vernoemen van boten begon duizenden jaren geleden en was oorspronkelijk gebaseerd op angst en bijgeloof. Als bescherming werden de meeste oorspronkelijk vernoemd naar een god in de hoop dat het hen veilig zou houden . Op dezelfde manier zouden christenen hun boten naar heiligen vernoemen die op zoek waren naar hun bescherming.
Een unieke naam helpt bij het identificeren van een specifiek vaartuig in officiële documenten zoals registraties en vergunningen. Dit maakt het mogelijk om de eigenaar gemakkelijk te traceren en informatie over het vaartuig op te zoeken.
Boot kopen
U heeft een boot zien liggen die te koop staat. U heeft interesse om die woonboot te kopen maar u weet niet wie de eigenaar is. De naam van de boot staat op de romp of ergens anders aangegeven. Als er ook een brandmerk te zien is dan weet je dat de boot bij het kadaster een registratie heeft.
Altijd mooi een rood wit blauw vlag op uw boot maar niet verplicht in Nederland. Gaat u naar het buitenland dan is het in sommige landen wel verplicht om te laten zien uit welk land u komt en dat kan dan met deze mooie bootvlag.
Een boot overschrijven doe je met het registratiebewijs. Vul alle gegevens in op de site van het RDW en doe een aanvraag om de motorboot op jouw naam te laten zetten. Als de aanvraag wordt goedgekeurd krijg je een nieuw registratiebewijs de op jouw naam staat. De vorige eigenaar ontvangt een vrijwaringsbewijs.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen.Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Houd de naam van uw boot kort
Hoewel het verleidelijk is om uitgebreide en beschrijvende namen te bedenken, is het essentieel om ze beknopt en to the point te houden. Een korte naam ziet er niet alleen strak uit op de spiegel, maar zorgt ook voor duidelijkheid en gemak tijdens VHF-radiocommunicatie.
De zeebrief geldt als identiteitsbewijs én eigendomsbewijs van je boot en geeft je het recht om de Nederlandse vlag te voeren. Voor een zeebrief is een inschrijving in het Kadaster (een teboekstelling of wel registratie) verplicht. Die inschrijving is tevens het juridische eigendomsbewijs van de boot.
In Nederland is het niet verplicht om de eigendom van een pleziervaartuig te registreren. Wel is er een registratieplicht voor snelle motorboten. In het buitenland kan het echter verplicht zijn om de eigendom van het vaartuig aan te tonen wanneer daarnaar wordt gevraagd.
Hoe divers die vele namen en hun bronnen ook kunnen zijn, ze hebben één ding gemeen: elke boot heeft er één . Hoewel er duidelijke regels zijn voor het benoemen van vaartuigen – het is verplicht om een naam te registreren voor alle pleziervaartuigen (meer dan 10 meter) – heeft vrijwel elk vaartuig, ongeacht de grootte, een naam.
Wat betekent ss eigenlijk? Het schip heet Rotterdam maar om duidelijk te maken dat het hier om een stoomschip gaat gebruikt men de afkorting ss. Er vaart nog steeds een cruiseschip dat ook Rotterdam heet, maar dat is een motorschip: ms Rotterdam dus.
Hoewel de traditie om schepen als vrouwelijk te benoemen diepgeworteld is in de maritieme cultuur, is het geen absolute regel dat alle schepen altijd als vrouwelijk worden aangeduid . Hoewel het een wijdverbreide praktijk is, zijn er gevallen waarin naar schepen kan worden verwezen met behulp van andere voornaamwoorden of zelfs genderneutrale termen.
Een gelicentieerde boot hoeft niet eens per se een naam te hebben , maar wettelijk gezien moet het wel zijn licentienummer weergeven. Het registratieregister houdt daarentegen zowel het bootnummer als de naam bij. Geregistreerde boten moeten hun wettelijk geregistreerde naam en aanloophaven op hun boot weergeven.
De naam en de aanloophaven van uw vaartuig moeten samen op een duidelijk zichtbare plek op uw buitenromp worden gemarkeerd. Veel eigenaren van recreatieve boten plaatsen deze informatie op de achtersteven en plaatsen vervolgens de naam van de boot aan beide zijden van de boeg, op dezelfde manier als vereist is voor commerciële vaartuigen.
Want waarom is het zo belangrijk dat je bij je naam wordt genoemd en dat deze wordt onthouden? Een naam geeft identiteit en bestaansrecht. Een naam is de erkenning van 'ik besta' en 'ik-ben-ik'. Wanneer jouw naam wordt uitgesproken krijgt de naam letterlijk kracht en betekenis en geeft verbinding en herkenning.
Boten kregen aanvankelijk een naam zodat ze in een haven uit elkaar konden worden gehouden en werden in de loop van de tijd een liefdevolle traditie die doordrenkt was van bijgeloof. We 'dopen' onze boten zelfs en het wordt gezien als ongeluk om hun naam te veranderen.
Over boten en namen
De formele regeling bevat een reeks bepalingen hoe die naam op het schip moet staan. Het komt er in het kort op neer dat in ieder geval aan de achterzijde de naam en de havenplaats duidelijk zichtbaar en leesbaar moeten zijn. Ditzelfde geldt voor kleine schepen in iets andere vorm.
Een boot registreren is belangrijk als je wilt varen met een boot op nationaal en internationaal water. Door je boot te registreren, weet je zeker dat je welkom bent in ieder land en voorkom je problemen met de autoriteiten.