Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Waarom zou een verplichting nog niet zo gek zijn? Een glijpartij met een motor kan al snel zorgen voor ernstig letsel. Ook bij een lage snelheid. Met motorkleding aan loopt u waarschijnlijk nog steeds letsel op bij een flinke uitglijder, maar de gevolgen kunnen door de juiste kleding beperkt blijven.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Beschermende kledij: Verplicht!
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
Je helm, handschoenen, laarzen, jas en natuurlijk broek. Maar hieronder heb je vaak ook nog gewone kleren aan, aangezien veel mensen het niet prettig vinden om een motorjas te dragen die direct op je blote huid zit. Zelfs al is het zonnig en warm, toch draag je over het algemeen onderkleding onder je motorkleding.
Spanje kent geen kledingvoorschriften voor motorrijders.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
Motorlaarzen of motorschoenen zijn een echte must! Wanneer je op je motor stapt, trek je dan gewoon je everyday-shoes aan of heb je speciaal schoeisel voor op de motor? Of het nu gaat om een korte of lange motorrit, het antwoord op deze vraag zou altijd 'speciale schoenen voor op de motor' moeten zijn.
Beschermende kledij
Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren.
Bij een motorbroek raden we ook onderkleding aan. Een legging als onderkleding onder een motorbroek zorgt namelijk voor extra draagcomfort.
Motorkleding valt klein uit en zal in het begin strak en stug zitten. Leer mag best erg strak zitten en mag bij het passen niet comfortabel zitten. Bij een broek moet leer op de bovenbenen strak zitten. Leer rekt namelijk nog op en zou bij comfortabel passen te ruim worden.
Verder is het belangrijk dat de protectoren op de juiste plek zitten. Protectoren maken uw motorkleding nog veiliger. De juiste plekken zijn: voorkant knie, ellebogen en schouders. Zorg dat de protectoren goed aansluiten en dat er geen speling ontstaat op het moment dat u valt.
Motorhandschoenen, verstandig om te dragen, moeilijkste qua pasvorm. Met een jas of laars krijg je ietwat speelruimte qua pasvorm, maar een motorhandschoen moet perfect zitten. In grote lijnen zijn er zomer- en wintermotorhandschoenen. Zomer handschoenen kunnen waterdicht, niet waterdicht en winddoorlatend zijn.
Regels voor motorrijders in Frankrijk
Het dragen van motorhandschoenen (met CE keurmerk) is verplicht. Je bent als motorrijder ook verplicht om een CE-goedgekeurd reflecteren vest bij je te hebben. Zowel de motorrijder als de passagier moet dit vest aandoen als je langs de weg stil komt te staan.
Het dragen van een helm is verplicht. Tenslotte zijn er nog de quads die niet voor gebruik op de openbare weg worden gehomologeerd en die dan ook alleen op privé terrein mogen worden gebruikt. Hiervoor bestaan geen specifieke verplichtingen. Het dragen van een helm en beschermende kledij is wel aan te raden.
Ook is het in België verplicht een reflecterend hesje bij je te hebben. File rijden mag wel bij de zuiderburen. Ook voor een Db-killer zijn er geen regels in België.
De maathulp bij het uitzoeken van uw motorlaars
Deze protectoren behoren natuurlijk wel op de juiste plaatst te zitten. Om deze reden mag een motorlaars best strak aansluiten, de hiel moet goed in de beschermende kom vallen en de tenen moeten vrij kunnen bewegen aan de voorkant.