Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren.
Wat betreft brandstofkosten, zijn motoren meestal zuiniger dan auto's. Auto's halen meestal 12 tot 18 kilometer per liter, terwijl motoren gemiddeld tussen de 15 en 23 kilometer per liter halen. Dit kan aanzienlijke besparingen opleveren, vooral als je veel kilometers maakt.
Het vliegtuig:
Ten slotte is het vliegtuig het meest vervuilende vervoermiddel en het middel dat de meeste broeikasgassen uitstoot.
Wanneer er enkel gelet wordt op daadwerkelijk motorfietsen ontstaat er daarnaast een nog genuanceerder beeld. De gemiddelde uitstoot van motorfietsen (Euro-4) komt dan op 41 gram CO per kilogram. Voor auto's ligt dit gemiddeld op 7, waardoor de uitstoot van CO ongeveer 6 keer groter is.
Bijna 180.000 voertuigen werden waargenomen, inclusief 3455 motorfietsen en scooters, zo meldt de Franse website L'Usine Nouvelle. Volgens het ICCT-rapport stoten motoren tot 11,1 keer meer koolmonoxide uit dan benzineauto's. Qua stikstofoxide vervuilen motorfietsen tot 6,1 keer meer dan benzineauto's.
De fossiele brandstoffen olie en aardgas zijn bij verbranding de grootste CO2-uitstoters, vooral als ze verstookt worden om elektriciteit te produceren.
Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu. Hoe zit het met de trein, auto, bus of tram? Elektrisch is schoner dan benzine of diesel, zeker als de stroom duurzaam wordt opgewekt, zoals bij de trein.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Rijden in een benzine- of dieselauto is slecht voor het milieu. Tijdens het rijden komt CO2, stikstof en fijnstof vrij. Door de auto te vervangen door andere vervoersmiddelen, kun je die uitstoot flink verminderen. Fietsen zorgt bijvoorbeeld voor nagenoeg geen uitstoot, ook de elektrische fiets.
Wanneer je een motor hebt heeft dit veel voordelen ten opzichte van een auto. Het bespaart je brandstofkosten maar ook kan je sneller op je bestemming zijn, op de motor heb je snel het gevoel van vrijheid en er zijn mensen die het ook een voordeel vinden dat er adrenaline vrijkomt met motorrijden.
Op een motor gaan rijden om goedkoper uit te zijn dan met een auto is niet slim. Bedenk dat het een hobby is en die mag geld kosten. Natuurlijk kan je alles binnen de perken houden maar dat lukt met een goedkope auto-occasion ook. Wegenbelasting en verzekering zijn bij een motor in elk geval wel lager dan bij een auto.
Lagere kosten
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Diesel stoot minder CO2 uit dan benzine
Een daarvan is de CO2-uitstoot. Dit is geen punt van discussie want uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017).
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Tijdens het rijden stoot een elektrische scooter geen luchtverontreinigende stoffen uit zoals koolstofoxiden (NOx), koolwaterstof (HC) koolstofmonoxide (CO) en fijnstof (PM). Een benzinescooter doet dit wel. TNO heeft onderzocht dat de benzinescooters in de stad per gereden kilometer zelfs vervuilender zijn dan auto's.
Vliegen naar Spanje is vaak goedkoper en bovendien ben je snel op de plaats van bestemming. Het is echter wel zo dat je dan een auto zal moeten huren.
Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 18.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 50.000 kilo CO2.
Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart ruim een derde van broeikasgasemissies (40 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart) (31 procent) en vervoer over de weg (26 procent). Daarnaast is er nog een klein percentage uitstoot door de dienstverlening ten behoeve van transport.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
Het produceren van een elektrische auto is vervuilender dan het maken van een benzine- of dieselauto en dat komt vooral door het batterijpakket. In een accu zitten een hoop bijzondere grondstoffen, zoals nikkel, kobalt en lithium.Het delven van die stoffen gaat gepaard met de nodige uitstoot.
Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkele hybrides en elektrische auto's in de top 10.
Als je kijkt naar kaarten van luchtvervuiling boven Europa zijn er twee gebieden die er altijd bovenuit springen: de Povlakte in Noord-Italië en Nederland. Nederland heeft (samen met de Povlakte in Noord-Italië) de slechtste luchtkwaliteit van heel Europa.
China droeg in 2022 met 29% het meeste bij. Daarna volgen de Verenigde Staten (11%), India (7,3%), EU (6,7%), Rusland (4,8%), Brazilië (2,4%), Indonesië (2,3%) en Japan (2,2%). Samen zijn deze landen goed voor 66% van alle uitstoot van broeikasgassen.
In 2019 waren in de EU de top vijf broeikasgas uitstoters Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje. De energiesector was verantwoordelijk voor 77,01% van deze uitstoot. Uitstoot door landbouw draagt bij met 10,55%, industrie met 9,10% en afvalbeheer met 3,32%.