Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Een overtuigende en op maat geschreven motivatiebrief laat zien dat je de tijd heeft genomen om onderzoek te doen naar het bedrijf en om de behoeftes en functie-eisen van de werkgever te doorgronden. Het is jouw kans om te laten zien hoe enthousiast je bent over de functie en welke waarde je kunt toevoegen.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
De meest opvallende dingen aan het bedrijf die jij interessant vindt (of dit nu wel of niet met je toekomstige baan te maken heeft). Waarom je interesse hebt in het bedrijf. Waarom je interesse hebt voor de baan. Bewijs waarom je geschikt bent voor de baan.
Een korte motivatiebrief heeft dezelfde structuur als een langere sollicitatiebrief: een introductie, de kern van je verhaal en de afsluiting. Die drie bouwstenen vormen de structuur van je brief. - Aanhef (geachte of beste + naam recruiter). - Een pakkende opening van 1 à 2 zinnen.
intro korte motivatie
In de eerste twee zinnen schrijf je een formele aanhef + een knaller van een openingszin. Benoem iets waarvan jij vindt dat het bedrijf waarbij je solliciteert trots op mag zijn, of maak een creatieve opmerking over de vacature.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt.
Ook een motivatiebrief stuur je samen met je cv op om te solliciteren naar een vacature. Het is een brief van drie tot vijf alinea's waarin je bespreekt waarom jij geschikt bent voor de baan, opleiding of stage. Bij een motivatiebrief ligt, zoals het woord al aangeeft, de focus vooral op je motivatie.
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
'De optionele motivatiebrief? Die is – ook in 2020 – nog behoorlijk verplicht. ' In sommige vacatures mag tegenwoordig vermeld staan dat een motivatiebrief niet langer nodig is, of zelfs maar gewenst.
Als je eenmaal weet waarom je wil solliciteren, dan kan je echt aan de slag met je motivatiebrief. 'Je plakt de vacaturetekst in ChatGPT en geeft het programma bijvoorbeeld deze opdracht: maak een motivatiebrief van 500 woorden voor deze vacature en neem deze 3 motivatie-elementen mee.
Stel jezelf kort voor
Noem je opleiding, ga in op zaken die betrekking hebben op de functie en waarin jij iets kan betekenen. Geef een toelichting met voorbeelden zodat in een oogopslag duidelijk is wat jou zo geschikt maakt. De overige informatie kunnen ze in je cv lezen.
Standaard opbouw motivatiebrief
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Helemaal bovenaan de pagina zet je jouw adres, gevolgd door dat van de onderneming. Daarna volgt de datum waarop je de brief verstuurd en het onderwerp van de sollicitatiebrief. Meestal is het onderwerp de titel van de functie waar je naar solliciteert. Dan komt de aanhef.
Dit zijn de kenmerken: je bent gek op nieuwe dingen en je leert snel. nieuwe ontwikkelingen volg je altijd. de nieuwste snufjes zetten jou in vuur en vlam.
Hier zijn enkele veelbelovende manieren om een goed antwoord te geven op de vraag "Waarom wil je hier werken? Ik ken uw bedrijf al heel lang en bewonder de manier waarop het bedrijf zich presenteert.Ik denk dat ik hier een positieve bijdrage kan leveren.De waarden van het bedrijf passen goed bij mij.