Hoe kan je jouw merknaam beschermen? Een van de belangrijkste basisregels van het merkenrecht is dat het niet bestaat zonder inschrijving. Zonder dat je jouw merk hebt gedeponeerd is jouw naam dus niet beschermd. Om jouw merknaam te beschermen moet je het dus deponeren.
Check of jouw naam nog vrij is
Je naam mag bijvoorbeeld niet exact omschrijven wat je doet, of een kenmerk van het product beschrijven. Kan het als merk gedeponeerd worden? Dan ook even nagaan of jouw naam (of één die er sterk op lijkt) al bestaat. Dit kan je doen door te zoeken in het BOIP Merkenregister.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
In de Benelux is het basistarief voor 1 klasse 244 euro. Voor de tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke volgende klasse 81 euro.
Hoe weet ik of mijn merk al bestaat? U kunt zelf in het Merkenregister zoeken of uw merk al bestaat en, zo ja, voor welke producten en/of diensten het geregistreerd is. Dit geeft u een goed beeld van bestaande merken die identiek zijn aan of lijken op het merk waarvoor u een registratie wilt aanvragen.
U kunt uw idee of creatie laten vastleggen in het i-DEPOT. Dat kan ook bij een notaris. Deze legt uw idee vast en maakt een akte op. Daarmee heeft u een officieel bewijsmiddel waarmee u later kunt bewijzen op welke datum u uw idee of creatie al had.
Als merk kan bijvoorbeeld worden beschermd: de naam en het logo van Shell, een Coca-Colafles en de kleur blauw van Camping Gaz. Door inschrijving in het merkenregister heeft u het recht anderen te verbieden uw merk te gebruiken.
De bedrijfsnaam (handelsnaam) is de naam die u gebruikt bij het ondernemen. Het handelsnaamrecht ontstaat door het gebruik van de bedrijfsnaam. U moet uw bedrijfsnaam actief gebruiken om bescherming te krijgen van de Handelsnaamwet. Bijvoorbeeld in uw reclame, op uw gebouw, website en facturen.
Een merk of naam registreer je om het te beschermen. Je investeert in een merk om het bekendheid en waarde te geven. Daarmee wil je je onderscheiden van andere aanbieders, zodat jouw (potentiële) klanten uiteindelijk de voorkeur aan jouw merk geven.
Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
Bestaande bedrijfsnaam
Als een bedrijfsnaam al bestaat mag je deze niet gebruiken. Er zijn wel uitzonderingen: - Als de naam hetzelfde is, maar jouw bedrijf iets heel anders doet, kan het misschien wel. - Als jij bijvoorbeeld in Groningen werkt en jouw concurrent in Brabant, dan mag je soms wel dezelfde naam gebruiken.
Als je een handelsnaam hebt, mag een ander in dezelfde branche niet dezelfde of sterk gelijkende naam gebruiken, als er door dit gebruik verwarring kan ontstaan. Dit kan er immers toe leiden dat potentiële klanten jouw naam en die van je concurrent niet goed uit elkaar kunnen houden.
Een merknaam deponeren doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Als je een merk registreert bij het BBIE is jouw merknaam beschermd. Binnen de Benelux mag dan niemand dezelfde of een vergelijkbare merknaam gebruiken. Dit geldt ook voor je logo.
Een handelsnaam registreren als merk doe je door jouw merknaam te deponeren bij een officiële overheidsinstantie. Deze instantie bepaalt of jouw merk ook daadwerkelijk geregistreerd kan worden. Je kunt in principe zelf een merkdepot doen.
Een trademark wordt gebruikt om uw producten en diensten te onderscheiden van die van een concurrent door middel van een woordmerk (naam), woordbeeldmerk (naam met logo) of beeldmerk (logo). Een trademark, of handelsmerk, beschermt u dus tegen kwaadwillende concurrenten die misbruik willen maken van uw goede naam.
Merkenrecht is het geheel van wetgeving, regels, eisen en jurisprudentie die de rechten op een merk bepalen. Hierdoor mag deze merknaam alleen met toestemming van de eigenaar van het merk worden gebruikt. Uit het Burgerlijk Wetboek kan worden opgemaakt dat merkrecht een absoluut vermogensrecht is.
Een handelsnaam is een aanduiding van een activiteit. De statutaire naam geeft de naam van een persoon weer. In een juridisch conflict kan de eenduidigheid betwist worden als op de factuur niet de naam van de persoon als rechthebbende vermeld is.
U kunt bij de Kamer van Koophandel een extra handelsnaam toevoegen (Fotograaf Frits). U kunt dan een website, folders, enz. maken als Fotograaf Frits. Let op.
Hoelang blijft jouw merk beschermd? In de meeste landen is een merkregistratie tien jaar geldig. Wil je het merk ook na die tien jaar blijven beschermen, denk er dan aan op tijd verlenging aan te vragen.
Het merkenrecht beschermt de merkhouder tegen gebruik (zonder toestemming) van het merk. Een merk is een teken waarmee een bedrijf zijn producten of dienstverlening onderscheidt van andere producten. Een merk is pas beschermd als dit als zodanig is gedeponeerd.
Een goede merknaam moet aan drie voorwaarden voldoen: hij moet onderscheidend vermogen hebben, praktisch herkenbaar zijn en associatieve kracht hebben. Als je een sterk merk wil creëren, moet je je onderscheiden van de concurrent. Vaak wordt er echter gekozen voor product- of dienstbeschrijvende namen, zoals Hotelbon.