Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht.
De kassabon dient als bewijs van aankoop en betaling. Dit kan van belang zijn als men later in een winkel komt die hetzelfde product verkoopt (of nog eens in dezelfde winkel), terwijl men het eerder gekochte product nog of weer bij zich heeft.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
De Belastingdienst stelt ondernemers verplicht om zijn of haar bonnen en facturen tot zeven jaar na aankoop te bewaren. De boekhouding van ondernemers moet namelijk gecontroleerd kunnen worden. Voldoe je niet aan deze bewaarplicht, dan kun je als ondernemer een flinke boete krijgen.
U kunt het POI (terminalnummer) van uw betaalautomaat linksboven op de transactiebon terugvinden.
Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
– Klanten krijgen nogal eens te horen dat ruilen zonder kassabon niet mogelijk is. Zo werkt het dus niet. Als de koper op een andere manier kan aantonen – bijvoorbeeld met een bankafschrift – dat een product ergens is gekocht, dan is dat voldoende 'bewijs'. Overigens is ruilen geen wettelijk recht van consumenten.
Wanneer je in een winkel iets koopt, krijg je een kassabon van de verkoper. Dit is ook een betalingsbewijs, aankoopbewijs èn garantiebewijs die van pas kan komen in het geval dat je het artikel wilt ruilen, terugbrengen of voor belastingdienst. Een belangrijk document dus!
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Ruilen zonder bon bij Hema doen ze niet. Ikea doet het anders: Bij Ikea pakken ze het klantvriendelijk op. Als je via je bankafschrift kan aantonen dat je de producten hebt gekocht bij Ikea dan krijg je je geld terug.
Een artikel kan alleen worden geruild of geretourneerd binnen 28 dagen na de aankoop, in een verkoopbare staat met aangehechte prijskaartjes en in combinatie met de kassabon. De uiterste retourdatum staat op de kassabon.
Zonder de bon heb je geen recht meer op garantie, bewaar deze bonnen daarom het liefst apart van de rest. Van je fiets tot aan je koelkast en van je magnetron tot aan je televisie. Het kan veel geld schelen. Tip: De inkt van bonnen vervaagt na een tijdje.
Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.
Papieren inkoopfacturen en bonnetjes mag je zowel op papier bewaren of eerst digitaliseren (bijv. door er een foto van te nemen) en vervolgens digitaal bewaren. Alle bonnetjes en facturen moet 'binnen een redelijke termijn controleerbaar zijn'. Zorg dus dat ze goed geordend zijn en je er makkelijk bij kunt.
Alle facturen die u verstuurt of ontvangt, bewaart u in uw administratie. Dat is verplicht, want wij moeten uw administratie kunnen controleren. U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op.
Kassenbon; Kassenschein; Quittung.
Hoe werkt een thermische bonprinter? Een thermische printer maakt afdrukken op thermisch papier door verhitting. Door de verwarmingselementen van de printkop wordt het thermisch papier verwarmd. Omdat dit thermisch papier speciaal gecoat is en juist gevoelig voor deze hitte is, blijft er een afdruk achter.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.