Plug-in hybride: belastingvoordeel Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting.
Wie al in een plug-in hybride auto (PHEV) rijdt, wordt in 2024 nog gematst met 50 procent korting op de wegenbelasting.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
De reden waarom plug-in hybrides duurder moesten worden
De oorzaak ligt bij de wijze waarop de CO2-uitstoot van auto's wordt berekend. Brussel wil dat de uitstoot van de auto's op een nieuwe manier berekend wordt. Bij deze nieuwe meetmethode ligt de uitstoot van plug-ins op papier een stuk hoger.
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie.In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
Hoeveel bespaart een hybride op benzine? Hybrides blinken echt uit als het gaat om brandstofverbruik en lagere onderhoudskosten. Vergeleken met een traditionele benzineauto, kunt u verwachten tussen de 20% en 35% te besparen op benzine, wat op den duur kan oplopen tot aanzienlijke besparingen, vooral omdat brandstofprijzen fluctueren.
Personenauto met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen.
Wijziging wegenbelasting 2025, 2026 en 2030
Voor plug-in-hybride auto's betaalt u volgend jaar dus 75% motorrijtuigenbelasting. In 2026 vervalt de korting en betaalt u 100%.
De hybrides presteren wat restwaarde betreft veel beter: “Het verschil tussen de tien populairste EV's en hybrideauto's bedraagt gemiddeld bijna 18 procent. De Toyota Yaris 1.5 Hybrid en de elektrische Nissan LEAF liggen qua waardevastheid zelfs 36 procent uit elkaar”, aldus Verweij.
De gewone "hybride" kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride - ook wel "plug-in" genoemd - wel. Voorts kan een plug-inhybride gebruikt als een 100% elektrische auto en biedt hij over het algemeen een veel groter bereik in 100% elektrische modus dan conventionele hybrideauto's.
Nadelen hybride auto's
Hybride auto's zijn over het algemeen duurder in de aanschaf dan een auto met verbrandingsmotor. De prestaties en het brandstofverbruik van hybride auto's kunnen worden beïnvloed door rijstijl en omgevingsfactoren. De elektrische motor in een hybride auto heeft meestal een beperkte actieradius.
Levensduur van hybride accu
De meeste hybride accu's zouden bestuurders ongeveer 100.000 mijl moeten kunnen rijden. Met uitstekend onderhoud kunnen sommige eigenaren dit aantal opvoeren tot 200.000. Garanties lopen doorgaans tot ongeveer de 100.000 mijl, dus fabrikanten verwachten dat dit de bovengrens is voor de levensduur van de accu.
Het goede nieuws is dat als u op zoek bent naar hybride auto's die te koop zijn, de meeste in aanmerking komen voor een korting omdat ze zo zuinig zijn. Het bedrag dat u terugkrijgt, verschilt per model, dus controleer dit bij de dealer, aangezien zij de modelspecifieke informatie hebben.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
De plug-in hybride valt op dit moment onder de uitdoofregeling, maar blijft nog steeds een fiscaal aantrekkelijke keuze als u deze zo snel mogelijk inschrijft. De plug-in hybride is nog volledig fiscaal aftrekbaar tot en met eind 2024. Vanaf 2025 zal de aftrekbaarheid jaarlijks met 25% dalen.
Wat kost een nieuwe accu voor een hybride auto? De kostprijs van een batterij voor een hybride auto bedraagt 4.000 à 5.000 euro. Gelukkig moet je de accu waarschijnlijk pas vervangen nadat je 250.000 kilometer gereden hebt met je hybride wagen.
Schaf je een wagen aan in 2024, dan zien de fiscale aftrekregels er als volgt uit: Een elektrische wagen is voor 100% aftrekbaar. Bij een hybride wagen, daarentegen, dooft de kostenaftrek uit – vanaf 2028 zijn hybrides niet langer aftrekbaar.
De kosten voor onderhoud en reparatie zijn vergelijkbaar. Dit komt namelijk doordat de elektromotor van een hybride auto veel minder draaiende delen heeft dan een reguliere auto en doordat de remmen minder snel slijten door de terugwinning van remenergie om vervolgens de batterij op te laden.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.