Elektrisch rijden levert de goedkoopste verzekeringspremie op. Hybride en diesel zijn bijna 25 procent duurder. Hoe dat komt? Elektrische auto's zijn veel milieuvriendelijker omdat ze geen CO2 uitstoten bij het rijden.
Het is het voordeligst om je hybride auto thuis op te laden. Of op je werk, dat mag ook. Laad je je auto alleen op bij publieke laadpalen, dan ben je niet alleen je tijd, maar ook wat meer geld kwijt. Je bent dan in sommige gevallen niet eens goedkoper uit dan wanneer je benzine of diesel zou tanken.
Hybride auto
Hybride auto's verbruiken minder brandstof dan traditionele auto's. Je kunt tot wel 50% op je brandstofkosten besparen. Hybride rijden is beter voor het milieu. De meeste hybride auto's zijn automaat.
Marktonderzoeker Multiscope is tot de (niet geheel verrassende) conclusie gekomen dat EV's en plug-in hybrides een stuk goedkoper zijn in onderhoud dan auto's met enkel een verbrandingsmotor.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
De plug-in hybride valt op dit moment onder de uitdoofregeling, maar blijft nog steeds een fiscaal aantrekkelijke keuze als u deze zo snel mogelijk inschrijft. De plug-in hybride is nog volledig fiscaal aftrekbaar tot en met eind 2024. Vanaf 2025 zal de aftrekbaarheid jaarlijks met 25% dalen.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Kan een hybride auto ook alleen op benzine rijden? Ja, een hybride auto kan ook alleen op benzine rijden als de batterij leeg is. Tijdens het rijden zal de elektromotor zichzelf weer opladen door het regeneratief remsysteem, waardoor je al snel weer hybride rijdt.
Gewicht en formaat
Over het algemeen wegen elektrische en hybride auto's veel zwaarder dan hun benzine-tegenhangers. Dit komt omdat de elektrische motor, accu, regeneratieve remsysteem en bijbehorende koelingssystemen onlosmakelijk onderdeel zijn van het ontwerp van deze auto's.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
De elektromotor en brandstofmotor zijn echt een team en werken niet los van elkaar. Je rijdt natuurlijk wel een stuk zuiniger dan met alleen een verbrandingsmotor. Je verbruikt ongeveer 15 procent minder brandstof als je door het centrum tourt. Over het algemeen rijd je 8 tot 10 procent zuiniger.
Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden.
Beperkte onderhoudskosten: Naar schatting is het onderhoud van een hybride 20 tot 40 procent minder duur dan dat van een auto met enkel een verbrandingsmotor.
Inderdaad, diesel is met 35000 km per jaar de beste keuze. Zeker als je tweede hands koopt. LPG zou ook een optie kunnen zijn. Hybrides zonder stekker, doen het vooral goed bij wisselende snelheden onder 60 km/h, maar bij veelvuldig snelweg gebruik, bieden ze geen noemenswaardig verbruiks voordeel.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Wel verbruik je meer stroom dan je doet in een volledig elektrische auto. Denk aan ongeveer 35 kWh per 100 kilometer.
De voordelen van een hybride auto is dat de verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving gecombineerd wordt. Hierdoor verbruiken ze een stuk minder brandstof. Een hybride auto door zijn elektrische bijdrage aanzienlijk minder uit dan een reguliere brandstofauto.
Gezien hybride ook een lagere benzineprijs heeft maar waarschijnlijk een hogere energieprijs, zal het maandelijks bedrag aan brandstof/elektriciteit gelijk, of zelf iets hoger zijn. De conclusie voor vandaag de dag is dus dat benzine rijden goedkoper is dan hybride rijden.