In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
De kenmerken van een goede bouwhelm
Het binnenwerk van de helm dient een goede pasvorm te hebben. De schaal van de veiligheidshelm moet zijn gemaakt van een licht materiaal. De hoofdband van de bouwhelm dien je traploos te kunnen verstellen en zijn voorzien van met leer bekleed linnen.
Veiligheidshelmen beschermen de drager tegen hoofdletsel. Deze helmen worden gebruikt op werkplekken en andere locaties waar mogelijk voorwerpen naar beneden kunnen vallen. De veiligheidshelm beschermd de drager tegen letsel ten gevolge van deze vallende voorwerpen.
In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
Waar een kans bestaat om getroffen te worden door wegvliegende of vallende voorwerpen. In de bouw geldt dit op elke bouwlocatie en ook in veel andere omgevingen. Daar waar een verhoogde kans bestaat op stoten of bekneld raken van het hoofd. Daarom is het dragen van een bouwhelm rond bijvoorbeeld machines verplicht.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
EN 397 – Industriële veiligheidshelmen
EN 397 vereist dat veiligheidshelmen de drager moeten beschermen tegen vallende, scherpe en puntige voorwerpen. De maximale overgebrachte kracht mag bij helmen met deze norm niet groter zijn dan 5kN.
Een stootpet is voornamelijk gemaakt om je hoofd te beschermen tegen stoten. De veiligheidshelm gaat nog een stapje verder, naast bescherming tegen het stoten van je hoofd, behoedt de helm je ook voor andere gevaren. Als er dus veel gevaar is voor vallende objecten, dan kan je beter voor een helm kiezen.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten die allemaal een eigen levensduur hebben. Zo heeft een helm gemaakt van polyethyleen (PE) een levensduur van 3 jaar terwijl een helm gemaakt van ABS-polymeriaat (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) 5 jaar mee gaat.
Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
Elke veiligheidshelm moet bijna altijd na vijf jaar vervangen worden. Voor veel helmen geldt zelfs dat deze nog eerder vervangen moeten worden. Ook wanneer er nooit iets gebeurd is en de helm nooit een impact heeft hoeven te verwerken.
Een goede regel is: aan de voorkant van de helm moet de hoofdband ongeveer een vingerbreedte (1 tot 2 centimeter) boven je wenkbrauw zitten. Zo heb je nog extra ruimte voor het dragen van een veiligheidsbril/goggle.
Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt. Een aantal fabrikanten vermeldt de exacte datum; anderen gebruiken een code met weeknummer en jaartal, zoals ook bandenfabrikanten dat doen.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten. Hoe vaker je je helm gebruikt hoe sneller het binnenmateriaal (onder meer door zweet) zijn effectieve demping verliest.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Een fietshelm beschermt jouw hoofd tegen letsel bij een ongeluk. Door het dragen van een fietshelm neemt het risico op ernstig hoofdletsel met 65% af. Ook verkleint het dragen van een helm de kans op overlijden bij een ongeluk. Een fietshelm is opgebouwd uit verschillende lagen en producten.
Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Het risico op hoofdletsels is in het stedelijk verkeer niet groter voor fietsers dan voor automobilisten of voetgangers. Een Britse studie toont aan dat zowel fietsers als voetgangers bij een ongeval 30% kans lopen op een hoofdletsel. Het verplichten van een helm kan fietsen (onterecht) een gevaarlijk imago opzadelen.
In Nederland is niemand verplicht om een fietshelm te dragen. Alleen wanneer je op een snelle e-bike, de zogenaamde speed pedelec rijdt, ben je verplicht om een helm te dragen. En hoewel het aantoonbaar veiliger is om met een fietshelm op te fietsen, zie je niet of nauwelijks fietsers met een helm in Nederland.