Is een fietshelm verplicht? Nee, het is niet verplicht om een fietshelm te dragen maar dit wordt wel aangeraden.Voor kinderen jonger dan 12 jaar is het echter wél verplicht om een helm te dragen. Hierop staat een boete van € 135.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
In Nederland is niemand verplicht om een fietshelm te dragen. Alleen wanneer je op een snelle e-bike, de zogenaamde speed pedelec rijdt, ben je verplicht om een helm te dragen. En hoewel het aantoonbaar veiliger is om met een fietshelm op te fietsen, zie je niet of nauwelijks fietsers met een helm in Nederland.
Wanneer er geen verplicht fietspad aanwezig is, mogen fietsers op de rijbaan (van routes nationales, routes départementales, routes communale etc.) fietsen, tenzij met een verkeersbord wordt aangegeven dat dit verboden is. Op auto(snel)wegen (autoroutes, voies expresses etc.) is fietsen verboden.
In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Het dragen van een fietshelm is niet verplicht in België en de Fietsersbond staat erop dat dit zo blijft. Voor specifieke groepen zoals kinderen, ouderen en wielertoeristen is een fietshelm wel aan te raden.
Helm. Het dragen van een helm is verplicht voor kinderen jonger dan 15 jaar. Als een kind tot 15 jaar geen helm draagt, kunnen de ouders of begeleiders (van 15 jaar of ouder) hiervoor een boete krijgen. Alle fietsers worden geadviseerd een helm te dragen.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
Het risico op hoofdletsels is in het stedelijk verkeer niet groter voor fietsers dan voor automobilisten of voetgangers. Een Britse studie toont aan dat zowel fietsers als voetgangers bij een ongeval 30% kans lopen op een hoofdletsel. Het verplichten van een helm kan fietsen (onterecht) een gevaarlijk imago opzadelen.
Omdat een elektrische fiets dezelfde maximumsnelheid heeft als een snorfiets, zou het kunnen dat een helm voor de elektrische fiets in de toekomst verplicht wordt. Wat ons betreft draagt iedere fietser een helm; De kans op dodelijk hoofdletsel neemt na het dragen van een helm met maarliefst 71% af.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Naast een bromfiets- of motorfietshelm is ook een helm toegestaan die is goedgekeurd voor speed-pedelecs, de snelle e-bikes die maximaal 45 km/u mogen. De speed-pedelec-helmen zijn lichter en ventileren beter.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Verplicht in de auto
Gebruik van een gevarendriehoek bij pech of een ongeval is alleen verplicht als je auto op de rijstrook staat (op de vluchtstrook dus niet) en als het plaatsen van de driehoek geen gevaar oplevert voor je eigen veiligheid. Plaats de gevarendriehoek op minstens 30 m achter je auto.
Met de auto
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
Vooraleer uw boete wordt berekend, volgt er eerst nog een correctie op de gemeten snelheid. Ben je door een vaste paal geflitst in Frankrijk, dan wordt je gemeten snelheid onder de 100 kilometer per uur verminderd met 5 km per uur. Boven de 100 kilometer per uur wordt je gemeten snelheid verminderd met 5%.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
In Frankrijk gelden dezelfde regels als in Nederland dus ervaren bestuurders hebben een maximale limiet van 0.5 promille. Beginnend bestuurders en professionele chauffeurs hebben maximale limiet van 0.2 promille.
Nee, het is niet verplicht om een fietshelm te dragen maar dit wordt wel aangeraden. Voor kinderen jonger dan 12 jaar is het echter wél verplicht om een helm te dragen.
Helm. Het dragen van een helm is verplicht voor bestuurder en passagier. De bestuurders en passagier(s) van een trike of quad zijn verplicht een helm te dragen, tenzij het voertuig een gesloten carrosserie of veiligheidscel heeft en de zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels.
Buiten de bebouwde kom is een helm verplicht, behalve wanneer de fietsomstandigheden zwaar zijn (bijvoorbeeld bij lange steile wegen bergopwaarts of bij extreme hitte). Voor kinderen tot 16 jaar die fietsen of op de fiets worden vervoerd, is het dragen van een helm altijd verplicht (dus ook binnen de bebouwde kom).