Volgende de Nederlandse wet- en regelgeving, is het gebruik van een gordelverlenger bij een autokinderzitje niet toegestaan. Wanneer de gordel te kort is, zal er een andere goedgekeurde autogordel gemonteerd moeten worden.
Ook gordelgeleiders mogen niet gebruikt worden, behalve voor kinderen die kleiner zijn dan 1,50 meter voor wie geen zittingverhoger te krijgen is omdat ze te zwaar (>36 kilo) zijn. De gordelgeleider moet goed door het oog kunnen bewegen.
Is een heupgordel toegestaan? Mocht er op je kentekenbewijs staan dat je vier personen mag vervoeren, dan kun je in een personenauto overwegen om op de achterbank een extra heupgordel te plaatsen. In een camper is een heupgordel geen aanrader, omdat deze gordels opvallend minder veilig zijn.
Deze gordel verlenger past in de meeste auto's en verlengt je autogordel tot 36 cm. Met deze gordelverlenger krijg je met gemak je gordel om. Gebruik deze gordelverlenger om baby en kinder autostoeltjes met de gordel vast te zetten en voor het veilig vervoeren van grote dozen met breekbare spullen.
De gordelversteller is gemaakt van duurzaam kunststof en is eenvoudig in het voertuig te installeren. Als de gordel te hoog zit, kan deze ook aan de heupgordel worden bevestigd. Schuif de gordel eenvoudig door de versteller en voorkom dat deze bij je nek komt.
De gordelverlenger steekt u in de ontvanger van de gordel waardoor deze langer wordt. In Nederland is het echter verboden om deze te gebruiken bij een kinderzitje.
Het weefsel waaruit de stof van de veiligheidsgordel bestaat, heeft een extreme treksterkte en kan zonder kracht ongeveer 3000-6000 lbs dragen.
De gordelgeleider zorgt voor meer comfort op de achterbank voor kinderen en volwassenen. Met deze gordelgeleiding ligt de veiligheidsgordel comfortabel op de schouder en snijdt niet meer in uw nek.
Als er een ongeval plaatsvindt en de veiligheidsgordel komt onder grote belasting te staan van de inzittende, scheuren de stiksels van de lus. Hierdoor wordt de veiligheidsgordel iets verlengd, waardoor er een soort remmend effect optreedt en de impact van een botsing met enkele centimeters extra wordt opgevangen.
De luchtvaartmaatschappij heeft een regeling voor 'corpulente passagiers' (in het Engels: 'passengers of size'). Daarin staat één criterium: "De armleuningen van de stoel zouden bij alle passagiers vrij op en neer moeten kunnen bewegen." Zwaarlijvige reizigers kunnen een tweede stoel boeken, met 25 procent korting.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
We kunnen je helpen te beslissen wat de beste positie voor je autostoeltje is. 1) Op de achterbank in het midden: de veiligste plek! De veiligste plek voor een autostoeltje is midden op de achterbank omdat deze plek het verst verwijderd is van de zij-airbags en mogelijke botsingen.
Vanaf 1,35 meter oftewel 135 centimeter mogen kinderen zelfstandig voorin de auto zitten. Ze zijn dan groot genoeg om een gordel te dragen. Is een kind kleiner dan 135cm? Dan is een kinderzitje verplicht.
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden. Dat geldt voor zowel zitverhogers mét als zonder rugleuning. Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten. Voor kinderen tot 1,35 meter is een zitverhoger verplicht.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
In de meeste landen is daarom het gebruik van veiligheidsgordels wettelijk voorgeschreven. Zo hoort iedereen te zitten met gordel om. Het schoudergordelgedeelte moet, zoals afgebeeld, ongeveer over het midden van de schouder, in geen geval over de hals, lopen en strak tegen het bovenlichaam liggen.
Kinderen die langer zijn dan 1,35 meter mogen de autogordel gebruiken. Is een kind jonger dan 12 en draagt hij of zij geen gordel?Dan word jij als bestuurder verantwoordelijk gesteld en is de boete voor jou. Kinderen ouder dan 12 krijgen zelf de boete.
Een autostoeltje met Isofix zet je makkelijker vast in de auto. De kans is veel groter dat je het autostoeltje goed vastzet. Controleer wel altijd of je het stoeltje goed hebt vastgeklikt. Ze zijn over het algemeen veiliger, omdat het autostoeltje direct aan de auto vast zit.
Universele veiligheidsgordels zijn geschikt diverse automerken, wanneer uw originele autogordel geen elektronsiche aansluting danwel gaspatroon heeft dan kunt u een univesele gordel overwegen.
Isofix is zo'n beetje het meest veilige systeem voor kinderzitjes op de markt. Met Isofix kun je een kinderzitje heel eenvoudig vastmaken aan je auto, waardoor het ook bij een aanrijding op zijn plek blijft. Het is een gestandaardiseerd systeem dat wereldwijd wordt gebruikt en in elke nieuwe auto wordt ingebouwd.
Het verhaal van de driepuntsgordel in de auto is wereldberoemd. Hij werd uitgevonden door de Zweed Nils Bohlin, die werkzaam was bij de eveneens Zweedse autofabrikant Volvo. In 1959 kwam de gordel op de markt en veroverde al snel de wereld.
Er zijn verschillende soorten autogordels. Zo zijn er 2-puntsgordels, 3-puntsgordels en 4-puntsgordels. Een 2-punts gordel is een gordel aan de zijkant. Deze riem heeft geen schouder tot heup gedeelte.
De samenwerking tussen autogordels en airbags
Ze werken samen om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen tijdens een aanrijding. Terwijl de autogordel je op je plaats houdt en de krachten op je lichaam verdeelt, vangt de airbag je hoofd en bovenlichaam op om letsel aan deze kwetsbare delen te minimaliseren.