Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Waarom hebben wielrenners heel vaak geen fietsbel? Ze hebben vaak een hoge snelheid, zijn vaker met meerderen en kunnen je dus niet waarschuwen als ze je willen inhalen. Kan dit niet verplicht worden op een wielrenfiets. Voor de kosten hoeft men het niet te laten en een "gewone" fiets moet deze wel hebben.
Verplichte uitrusting voor de gewone fiets
Een bel: moet hoorbaar zijn op 20 meter. Een reflector vooraan: wit. Een reflector achteraan: rood. Het lichtgevende gedeelte moet afzonderlijk zijn van dat van het achterlicht.
Hang een lintje aan de linkerkant van het stuur. Hier zit in de meeste gevallen de fietsbel. Als je in het verkeer links moet gaan, is dat altijd de kant waar het lintje zit. Lintje zit Links!
De functie van de fietsbel is andere verkeersdeelnemers te waarschuwen bij gevaar, omdat een fiets in tegenstelling tot de meeste andere vervoermiddelen geen geluid maakt en dus gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien. In Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets vanaf 1906 verplicht.
Fietsbellen zijn meestal links op het stuur gemonteerd. Dit stamt nog uit de tijd dat er een toeter in plaats van een bel op de fiets gemonteerd was. Omdat er voor het toeteren een hand van het stuur genomen moest worden, bleef dan in ieder geval de dominante hand (bij de meeste mensen rechts) vrij om te sturen.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Een fiets heeft achter verplicht een rode reflector
Als het spatbord en de bagagedrager ontbreken – en die kans is groot als jij op een racefiets rijdt – dan mag de reflector zich ook onder het zadel bevinden.
Achtervork: gedeelte van het frame dat loopt vanaf de achteras richting het zadel en de trapas, onderverdeeld in de liggende achtervork (van achteras naar trapas) en staande achtervork (van trapas naar zadel).
Een fietsbel is een kleine bel die voorkomt in allerlei verschillende soorten en kleuren die over het algemeen op het stuur van een fiets is gemonteerd welke vervolgens met de duim kan worden bediend. De allerbelangrijkste functie van een fietsbel is om andere verkeersdeelnemers te waarschuwen bij gevaar.
Fietsbel In je eigen fietsbel maak je ook gebruik van het principe van geluid. Je brengt de tandwielen in de fietsbel dan in beweging door de hendel die erop zit over te halen. Hierdoor gaan andere tandwielen bewegen, waardoor de metalen bel tegen de wand aankaatst. Dit brengt de huls van de bel in beweging.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 140,- exclusief administratiekosten.
Als achterlicht kies je beter niet voor een knipperend fietslicht want dat valt minder goed op. Bij knipperende fietslichten is het echter wel moeilijker om te zien hoe snel een fietser rijdt.
Deze fietsbel zal ervoor zorgen dat u gehoord wordt door iedereen in het verkeer doordat het volume tot maar liefst 120 dB komt.