In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!
Gemiddeld kost een elektrische fiets in Duitsland 1.224 euro, berekende het Duitse bureau voor de statistiek. Wie dan de Duitse en de Nederlandse cijfers naast elkaar legt, ziet dat Duitsers nog lang niet zo enthousiaste fietsers zijn als hun buurland in het westen.
Omdat het fietsen zo ontzettend bij Nederland hoort, kom je niet gauw op het idee dat een fiets in Duitsland wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Toch is het zo. Soms is dat een kwestie van simpelweg een lagere Duitse prijs voor een identiek product, zoals bij de ebikes van Flyer, maar dat is een uitzondering.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
De Qwic Premium Q MN8 Belt is in de categorie Stadsfietsen winnaar geworden bij de Duitse ElektroRad e-bike test 2021. Aan de test deden in totaal 86 e-bikes mee in diverse categorieën. Met een beoordeling van 9.3 is de Qwic Premium Q MN8 Belt de hoogst beoordeelde e-bike in de categorie Stadsfietsen.
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
U gaat in Duitsland fietsen en vraagt of een helm daar verplicht is voor fietsers. In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Beste elektrische fiets met middenmotor
De testwinnaar is de Flyer Upstreet 5.0 met 5 sterren en een 8.6. De Koga E-Nova EVO PT scoorde ook 5 sterren en met een nipt verschil een 8.4. De rest van de top 10 scoorde minimaal een 8 of hoger met 4.5 sterren.
Met een 7,2 als eindcijfer werd de allround e-bike met een 'Zeer goed' beoordeeld. Vooral het stevige frame met de comfortabele instaphoogte en de krachtige ondersteuning vielen in de smaak. Het soepele schakelen en de goede wegligging zorgen bovendien voor het authentieke Kalkhoff-rijgevoel.
Als je een koopje wilt hebben, is het winterseizoen aan te raden voor de aanschaf van een nieuwe fiets. Het nadeel is dat je dan minder keus hebt omdat je afhankelijk bent van wat Fietsenmaker nog hebben staan. Wil je volop keuze hebben en het nieuwste van het nieuwste hebben, dan koop in je het voorjaar.
In drie jaar tijd daalt de waarde dus snel. Koops: 'Een elektrische fiets van een paar jaar oud, daar gaat ongeveer 40 procent van de nieuwprijs af. ' Ook anderen melden dat. Rijwielhandel Stegink in het Gelderse Laren: 'Je moet fors afschrijven op elektrische fietsen – daar moet je je klanten ook op wijzen.
Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De steden zijn er niet op gebouwd, en nieuwbouwwijken krijgen ook maar mondjesmaat de voorzieningen die wij als gewoon ervaren: een breed fietspad, eigen tunnels voor fietsers, eigen stoplichten enz. Ook op het platteland is niet eenvoudig.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.