Elektrische fietsen zijn volgens de wet geen motorvoertuigen. Speed pedelecs zijn dit volgens de Nederlandse wet wel. Ze zijn voorzien van een bromfiets kenteken omdat ze een motorvermogen hebben wat groter is dan 250 watt zoals dat het geval is bij e-bikes.
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Een elektrische fiets mag trapondersteuning hebben tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Ook een fatbike is een elektrische fiets.
Volgens de wet is de standaard elektrische fiets met trapondersteuning (e-bike) geen motorrijtuig. Volgens de wet is de fietser op een standaard elektrische fiets met de hulpmotor die in verbinding staat met de trappers een zwakkere verkeersdeelnemer.
Elke elektrische fiets is voorzien van een elektromotor. Deze zorgt voor een ondersteuning tot 25 km/u. Maar er zijn verschillende motoren waaruit je kan kiezen. Degene die het beste bij jou past, hangt af van de manier hoe je de e-bike gebruikt.
Een speedpedelec heet ook wel high speed e-bike en is een tweewieler met elektrische trapondersteuning. 'Gewone' elektrische fietsen en e-bikes mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Een speedpedelec mag niet harder dan 45 kilometer per uur. Daarom worden ze als bromfiets beschouwd.
Het grootste verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is de maximumsnelheid. Met een e-bike bereik je een snelheid van maximaal 25 km/u met ondersteuning. Een speed pedelec gaat bijna dubbel zo hard, je bereikt hiermee snelheden tot 45 km/u. Een speed pedelec is eigenlijk een hele snelle elektrische fiets.
Moet je een helm dragen op de elektrische fiets? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt er wel een helmplicht. Per 1 januari 2023 is een helm op de snorfiets ook verplicht.
Een elektrische fiets, of ebike, is een fiets die is uitgerust met een elektrische fietsmotor om u te helpen bij het trappen. De motor krijgt zijn kracht van een oplaadbare batterij die op de fiets is gemonteerd. Om als ebike te worden geclassificeerd, moet de motor u helpen in plaats van u zelf voort te stuwen.
Onderhoud van de motor
De motor is een gesloten systeem dat (bijna) geen onderhoud nodig heeft. Hij is ontworpen om jarenlang mee te gaan dankzij de robuuste onderdelen van hoge kwaliteit. Hij kan je meer dan 10.000 kilometer ondersteunen. Soms minder, soms meer.
Elektrische fietsen zijn volgens de wet geen motorvoertuigen. Speed pedelecs zijn dit volgens de Nederlandse wet wel. Ze zijn voorzien van een bromfiets kenteken omdat ze een motorvermogen hebben wat groter is dan 250 watt zoals dat het geval is bij e-bikes.
Dit is geregeld in art. 5 en 6 van de Wegenverkeerswet. Rijdt u op een snelle elektrische fiets met snor- of bromfietsplaatje, dan gelden de regels voor het rijden op een snorfiets of brommer. U kunt dan een hogere boete krijgen en het rijbewijs kan dan wel worden ingenomen.
Een fiets, ook wel een pedaalfiets, fiets, duwfiets of fiets genoemd, is een door mensen aangedreven of door een motor ondersteund, door pedalen aangedreven, enkelsporig voertuig , met twee wielen die aan een frame zijn bevestigd, de een achter de ander. Een fietser wordt een fietser of wielrenner genoemd.
Formeel heet een dergelijke fiets echter een pedelec; afkomstig van Pedal Electric Cycle. In deze factsheet onderscheiden we twee soorten elektrische fietsen: de 'gewone' elektrische fiets (formeel pedelec) en de 'speed-pedelec'.
Komt er een helmplicht voor elektrische fietsen? In Nederland is er momenteel geen helmplicht voor elektrische fietsen, maar wel voor speed pedelecs (45 km/u). Vanaf 1 januari 2023 is het dragen van een helm op de snorfiets verplicht.
Elektrische fietsen met gashendel
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je met een dergelijk exemplaar – waarop je niet hoeft mee te trappen – dan ook de openbare weg niet op. Een gashendel mag slechts ondersteunen tot 6 km/u en niet meer. Exemplaren die harder gaan dan 25 km/u zijn heel gevaarlijk en verboden.
Per kilometer wandelen verbrand je ongeveer zestig calorieën.Dat is aanzienlijk meer dan met fietsen. Fietsend verbruik je per kilometer namelijk twintig calorieën. Als je er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar de supermarkt te fietsen, kan je dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen.
Fietsen met een e-bike kan je helpen om meer calorieën te verbranden. Uit onderzoek blijkt dat e-bikers vaker langere ritten maken en daardoor meer uithoudingsvermogen opbouwen. Doordat je vaker de e-bike pakt en niet terugdeinst voor langere afstanden, verbrand je uiteindelijk meer calorieën dan met een stadsfiets.
Spieropbouw
Fietsen traint je benen, waaronder je quadriceps, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Ook je core wordt getraind doordat fietsen balans vereist.
Een elektrische fiets combineert jouw eigen kracht met de kracht van een elektromotor. Dat 'duwtje in de rug' komt uit de accu, die zich op/in het frame of in de achterdrager bevindt. De e-bike motor zit in het midden van de fiets of in het voor- of achterwiel.
Een Permanent Magnet Synchronous Motor of PMSM is de meest moderne motor die wordt gebruikt voor een elektrische tweewieler. Het is een AC synchrone motor en wordt gebruikt voor een toepassing met een hogere efficiëntie in een EV. De werking ervan is afhankelijk van het roterende magnetische veld van de stator en het constante magnetische veld van de rotor.
Elektrische fietsen met achterwielmotor
De motor in de naaf drijft het achterwiel direct aan. Door de trapkrachtsensor en het vaak extra krachtige vermogen is de achterwielmotor erg geschikt voor wie graag de heuvels of wat ruiger gebied intrekt met de fiets. Daarnaast is een achterwielmotor helemaal stil.
Duitsland. Duitsland staat misschien nog bekend als een land waar iedereen een helm op moet, dat is niet zo. Helmen zijn alleen verplicht voor racefietsers en mountainbikers én mensen op een snelle speed-pedelec. Wel adviseert de Duitse overheid iedereen, maar vooral kinderen een helm op te zetten.
Niet harder dan 25 km/uur
Wees gerust. Zolang je een e-bike koopt waarbij de trapondersteuning stopt zodra je harder gaat dan 25 km/uur, hoef je de weg niet op en kun je lekker veilig op het fietspad blijven, dat moet zelfs.
Over het algemeen staan de meeste staten toe dat er op de stoep met elektrische fietsen wordt gereden, zolang ze onder de twintig MPH rijden en aan bepaalde veiligheidsrichtlijnen voldoen . Veel staten vereisen ook dat fietsers een helm dragen tijdens het rijden op een elektrische fiets, ongeacht waar ze rijden.