Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Hoeveel minder je per kilometer betaalt met een elektrische auto in vergelijking met een brandstofauto, is dus afhankelijk van waar je laadt. Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit.
Geen wegenbelasting (MRB).
Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.
Vergelijkt u de kosten per liter vervolgens met de elektrische auto, rijdt een elektrische auto in vergelijking met diesel in feite 1 op 47. Vergelijkt u het met benzine, dan loopt dit zelfs op tot 1 op 59, mits u een eigen laadpaal hebt.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Minder wegenbelasting
De wegenbelasting voor elektrische auto's (officieel motorrijtuigenbelasting of kortweg mrb) is tot en met 2024 €0. Je betaalt dus geen wegenbelasting als je elektrisch rijdt.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Elektrische auto's zijn nu fors duurder dan modellen met een verbrandingsmotor, maar daar komt (uiteraard) verandering in. Vanaf 2027 zijn ze volgens experts zelfs goedkoper dan auto's die op fossiele brandstoffen rijden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 660 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 680 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 720 euro. Er is gerekend met een gemiddeld gebruik (15.000 kilometer rijden per jaar).
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Er zijn ook een paar nadelen: zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een 'normale' auto. ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Daarnaast berekenden we de kostprijs van elke laadbeurt. Voor thuis namen we het goedkoopste nachttarief van 19 eurocent/kWh, voor het werk 11 eurocent/kWh en voor de publieke laadpalen de gemiddelde marktprijzen van 35 eurocent/kWh voor gewone en 65 eurocent/kWh voor een snellaadpaal.
De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.