Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Dit kan niet echt kwaad, maar uw lambda sonde kan er wel defect van gaan. Je hoeft de wagen niet te "chippen", je kan ook de sonde makkelijk laten uitprogrammeren. Lambda uitschakelen kan ook zonder te tunen.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Zijn pops & bangs slecht voor de uitlaat of katalystor? Het niet doen, is altijd het best. Als je een milde tune laat programmeren, zullen de knallen niet zo slecht zijn voor de auto en de uitlaat. Maar als je een half uur lang tof gaat doen op de parkeerplaats van de McDonald's, dan zul je allicht schade toebrengen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Pops & Bangs is optioneel bij de chiptuning te nemen en kost €100 extra.
Hoe je Pops and Bangs klinken is afhankelijk van jouw wensen en hoe goed de tuner is die jouw computer instelt. Over het algemeen kost het instellen van Pops and Bangs rond de 100 euro. Plus de standaard kosten van de chiptuning.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter.
Pops & Bangs wordt geprogrammeerd in de computer. Het zorgt ervoor dat de brandstof iets langer wordt doorgespoten zodra je het gas loslaat. De brandstof wat nog vrijkomt wordt dan verbrand in de uitlaat of turbo. Dit veroorzaakt de Pops & Bangs knallen.
ploffen uit de uitlaat wijst meestal op een niet goed werkende ontsteking in combinatie met een te rijk mengsel waardoor de bougie's kapot gaan. Bij bobines is het meestal zo, ze doen het wel, of ze doen het niet.
Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid.