De keuze voor diesel of benzine is ook van invloed op je premie autoverzekering en de te betalen motorrijtuigenbelasting. Gemiddeld is een autoverzekering voor een dieselauto tot wel dertig procent duurder dan een autoverzekering voor benzineauto's.
Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel
16 september 2022 Diesel is vandaag de dag duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto's.
Ook de hoge belastingschaal waarin dieselwagens vallen, heeft álles te maken met milieuverontreiniging. Want met name oude diesels zijn zéér belastend voor het milieu. Voor diesels wordt de wegenbelasting dan ook elk jaar exponentieel opgehoogd, en dat geldt des te meer voor de provinciale opcenten.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Hoe meer kilometer je in een jaar rijdt, hoe meer geld je met een diesel zou kunnen besparen. Maar de overige kosten voor dieselauto's blijven stijgen. Denk aan de wegenbelasting, fijnstoftoeslag, verzekeringen en een dalende restwaarde. Hierdoor zijn in veel gevallen benzineauto's goedkoper.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Tip: contract uitdienen en snel overstappen op elektrisch of hybride. Misschien is jouw auto nog prima, maar hij heeft het sentiment tegen en dat drukt de restwaarde. Auto-inkopers spelen hier uiteraard op in. Als ze de auto al willen hebben, dan moet hij nog interessant voor de export zijn.
De accijns op benzine en diesel werd eerder dit jaar overigens verlaagd. Maar daarbij ging het om een percentage, waardoor in centen gerekend de accijns op benzine meer werd verlaagd dan die op diesel: 17 cent om 11 cent.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Je bent voor de aankoop en het onderhoud goedkoper uit maar je wagen verbruikt meer en verslijt sneller. Een benzinemodel is een betere keuze dan een diesel als je weinig rijdt en korte trajecten aflegt.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
De kosten voor brandstof variëren dus maandelijks en dat geldt ook voor de prijzen van brandstof. De gemiddelde kosten voor brandstof liggen tussen de € 70,- en € 120,- per maand.
Een cross-over in de lijst met op papier zuinigste dieselmotoren? Jazeker. De Peugeot 2008 met 110 pk en 250 Nm sterke 1.5 viercilinder dieselmotor scoort een gemiddeld gecombineerd WLTP-verbruik van 4,4 l/100 km.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.