Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Een dB-killer monteer je in de uitlaatdemper en maakt zo de opening van de demper kleiner. Doordat de opening van de demper versmald wordt, produceert de motor minder decibellen. De uitlaatgassen gaan via de kleine gaten in de dB-killer naar buiten. Zo blijft uitlaatsysteem gewoon naar behoren werken.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
'Liefste dat alles lekker klapt' En dan wordt er een Harley Davidson van de weg gehaald. 93 decibel wordt er gemeten en dat is precies wat een motor van dat type aan geluid mag produceren.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Het geluid wat op een circuit geproduceerd wordt is niet mis, langs de baan kan het aantal decibel al snel oplopen tot 130 dB! Dit geluidsniveau is zo hoog, dat het je gehoor direct onherstelbaar kan beschadigen.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
De bovengrens voor de geluidsnorm bedraagt dus 95 decibel, maar voor de meeste moderne auto's geldt dat de geluidsnorm vastligt in de typegoedkeuring. Bovendien meet de RDW in dat geval niet bij 3.500 toeren per minuut, maar op het toerental waarop de auto zijn maximum vermogen afgeeft.
Daarbij wordt er een microfoon geplaatst op zo'n 50cm van de uitlaat, onder een hoek van 45 graden. Vervolgens wordt een aantal keer het geproduceerde geluid van je motorfiets gemeten, de hoogste meting geldt vervolgens als definitieve uitslag. Gelukkig mag je hier een afwijking van maximaal 2 dB(A) hebben.
Wat is e-keur? Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Een WOK-melding kun je krijgen wanneer je scooter, bromfiets of snorfiets niet aan de wettelijke eisen voor het voertuig voldoet. De politie geeft de melding door aan de RDW. Je mag niet meer met je scooter rijden, totdat je scooter is gerepareerd of aangepast en is hergekeurd door de RDW.
Ook is het in België verplicht een reflecterend hesje bij je te hebben. File rijden mag wel bij de zuiderburen. Ook voor een Db-killer zijn er geen regels in België.
Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 decibel. Voor snorfietsen is dit geluidsniveau bepaald op 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
De wet zegt dat je een jas met lange mouwen en een lange broek of overall moet dragen. Kort door de bocht gaande, volstaat dus ook een jeansvest. Wij zijn er echter zeker van dat jij heel graag rijdt maar nog liever heelhuids terug thuis geraakt (zodat je nog ritjes kunt maken).