Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen 12 maanden garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen.Ze zijn dit echter niet verplicht. BOVAG Garantie heeft een duur van 12 maanden en dekt gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of die niet zichtbaar waren bij aankoop.
Als u een tweedehands auto koopt bij een garage, heeft u automatisch wettelijke garantie. Dat betekent dat u recht heeft op een goed product. U moet de auto normaal kunnen gebruiken. Anders is het een 'ondeugdelijk product'.
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt. Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Ja.De wettelijke garantie is een wettelijk recht. U hebt er dus recht op, zelfs als dat niet in de algemene voorwaarden staat. Bovendien moet de verkoper u wijzen op de wettelijke garantie van 2 jaar; indien hij dat niet doet, pleegt hij een inbreuk op zijn informatieplicht.
Wat valt onder de wettelijke garantie? Onder de wettelijke garantie vallen de defecten die bij normaal gebruik zijn ontstaan en bij aankoop niet aanwezig waren of niet benoemd zijn. Een tweedehands auto moet werken zoals je dat met de informatie die je hebt mag verwachten.
Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
De dealer
Laat je het voorgeschreven onderhoud uitvoeren door een dealergarage, dan ontstaat er normaal gesproken geen discussie over de juiste uitvoering. Een auto die door een dealer is onderhouden, levert bij inruil vaak iets meer op. Houd er wel rekening mee dat onderhoud er vaak duurder is.
Wettelijke garantie
In sommige landen heeft u langer dan 2 jaar garantie. In Nederland geldt geen vaste garantie van 2 jaar. In plaats daarvan kijkt de Nederlandse wet naar de verwachte levensduur van een product. De eigenschappen van het product bepalen hoelang u garantie mag verwachten.
Bij de aankoop van een consumptiegoed hebt u recht op de wettelijke garantie: de verkoper moet een garantie geven voor elk conformiteitsgebrek van het goed dat zich binnen de twee jaar na aankoop manifesteert. Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen.
Volgens de wet moet je de verkoper binnen 2 maanden op de hoogte stellen vanaf de dag dat u het gebrek heeft geconstateerd. In ieder geval is het beter om de verkoper snel op de hoogte te stellen. Het is perfect mogelijk dat de verkoper tijd nodig heeft om te oordelen of uw klacht al dan niet onder de garantie valt.
Als verkoper bent u verantwoordelijk voor wettelijke garantie. U zorgt voor gratis reparatie of vervanging. En soms geeft u geld terug. Biedt u ook commerciële garantie, doe dan wat u belooft.
Heb ik recht op garantie als ik een product tweedehands heb gekocht/cadeau heb gekregen? Ja, dat heb je. Wanneer je een product cadeau hebt gekregen, tweedehands hebt gekocht, of bijvoorbeeld hebt geruild op een veiling of marktplaats, dan neem je ook de bijbehorende rechten en plichten van die aankoop over.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Jij hebt namelijk recht op een deugdelijk product. Dat houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de reparatie of vervanging van de auto. In veel gevallen heb je zelfs recht op een volledige ontbinding van de koop. De auto voldoet namelijk niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.
Wat is een verborgen gebrek bij een auto. Een verborgen gebrek bij een auto zijn een of meer problemen die op het eerste oog niet zichtbaar zijn bij de aankoop. Ze komen pas aan het licht bij gebruik van de auto. Een verborgen gebrek beïnvloedt de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig.
Als er sprake is van een gebrek na afloop van de garantieperiode, kan door de verkoper een vergoeding worden aangeboden. Dit wordt ook gedaan om een geschil te voorkomen. Er wordt dan gesproken over vergoeding 'uit coulance'. Hierbij wordt dan geen aansprakelijkheid erkend.
De wettelijke garantie (non-conformiteit) houdt in dat u een auto geleverd moet krijgen die aan de overeenkomst beantwoordt. Er wordt dus gekeken naar het moment waarop u de auto geleverd kreeg. U moet namelijk dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Aangetekende brief
Wil je garagist niet weten van een herstelling onder garantie (terwijl jij meent dat je daar aanspraak op kan maken), dan kan je hem in eerste instantie een aangetekend schrijven sturen waarin je alsnog vraagt je garantie te geven.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd? Je kunt dan een ander bedrijf vragen om het te repareren.De verkoper moet dit dan betalen.In plaats daarvan kun je ook de koop terugdraaien (ontbinden).
Garantie na reparatie
Op een reparatie aan je auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heb je bijvoorbeeld 1 jaar garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kun je binnen die termijn van 1 jaar een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.
U hebt recht op een wettelijke garantie van twee jaar op uw auto. Dit kan enkel als u als privépersoon koopt bij een professionele verkoper. Gaat het om een tweedehandswagen? Dan mag de verkoper de termijn beperken tot één jaar.
Fabrieksgarantie. Bij een nieuwe auto wordt fabrieksgarantie gegeven, meestal voor twee of drie jaar. Garantie wil zeggen dat de garantieverlener instaat voor herstel van bepaalde gebreken. Het voordeel van garantie is dat je tijdens de garantieperiode bij een gebrek alleen hoeft aan te tonen wat er kapot is.
Het verschil tussen een merkdealer en universele garage is dat de merkdealer zijn onderdelen inkoopt met tussenkomst van één importeur en niet direct bij de toeleverancier. Een merkdealer is dus afhankelijk van de prijzen en onderdelen die de importeur inkoopt bij de toeleverancier.
Het wordt aanbevolen om een grote beurt voor uw auto eens per jaar of na een bepaald aantal kilometers uit te voeren, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Oudere auto's hebben vaak meer onderhoud nodig, en het uitvoeren van regelmatig onderhoud kan helpen om onverwachte problemen te voorkomen.
Een belangrijk aspect hierbij is het kiezen van een erkende dealer. Een erkende dealer is een winkel of webshop die door de fabrikant zelf is goedgekeurd om hun producten te verkopen. Dit betekent dat ze voldoen aan bepaalde eisen en voorwaarden die door de fabrikant zijn gesteld.