Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Een integraal camper valt niet voor niets onder de topklasse van de campers. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
Om te voorkomen dat je met panne langs de weg komt te staan, is het noodzakelijk dat je je camper goed onderhoudt. En dan zijn er nog incidentele reparatiekosten. Hoeveel kosten je kwijt bent aan je camper is afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoudsgeschiedenis. Houd rekening met zo'n € 350 en € 650 per jaar.
In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: zo'n 570.000, aldus branchevereniging BOVAG. Die groei is grotendeels te danken aan corona, want op pad gaan met je eigen (sleur)hut betekent immers een relatief veilige manier van overnachten.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Gemiddelde kosten camperverzekering
Voor alleen een WA-verzekering bent u al snel € 700 per jaar kwijt en voor WA+ en allrisk resp. € 1.400 en € 2.400. Daarbij is het natuurlijk afhankelijk van welke eventuele aanvullende dekkingen u nog kiest. Hoe meer risico's u verzekerd, hoe hoger de premie zal zijn.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
De afschrijving van een camper kun je ongeveer berekenen met een gemiddelde afschrijving van 10% per jaar. Dus hoe nieuwer of duurder de camper, hoe hoger de afschrijving. Bij nieuwe campers kan dit in de eerste jaren zelfs € 10.000,- of meer zijn.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Zo is een caravan goedkoper en meer geschikt voor langere verblijfsduur op één camping. Een camper is daarentegen een stuk duurder, maar geeft je veel meer vrijheid en mobiliteit en je kunt naast campings ook camperplaatsen bezoeken en wildkamperen.
Voor de meeste campers gelden exact dezelfde keuringseisen als voor personenauto's. Ook de frequentie is hetzelfde: Rijdt uw camper op benzine? Dan is de eerste verplichte APK na vier jaar en vanaf dan om de twee jaar.
Heb je genoeg spaargeld, dan hoef je natuurlijk niet na te denken over hoe je de camper financiert. Heb je dat niet, dan heb je twee opties: een camper op afbetaling of geld lenen. Omdat een dealer vaak hoge rente vraagt als je een camper op afbetaling koopt, raden wij aan te lenen middels een persoonlijke lening.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Chassismerken. De Ducato van Fiat is al jaren de meest toegepaste basis als chassis voor de camper. Dit komt omdat de basis van een Fiat camper goed is te bewerken voor camperfabrikanten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft. Mercedes staat bekend om zijn perfecte afwerking van het chassis.