De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
De RDW keuring en het kentekenbewijs kosten rond de 100 euro voor een camper tot 3500 kg. Voor een camper boven de 3500 kg betaal je zo'n 150 euro. De kentekenplaten laten maken kosten rond de 30 euro.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Over het algemeen mag je in Duitsland niet wildkamperen. Je mag de natuur betreden en er (overdag) tijd besteden, maar de natuurbeschermingswetten geven geen uitdrukkelijke toestemming om in de natuur te overnachten. Een absolute no-go is het overnachten in beschermde natuurgebieden of op privéterrein.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Goedkopere nieuwe en jonge campers uit Duitsland
Het is namelijk geen geheim dat de prijzen voor nieuwe en jonge campers in Duitsland een stuk lager liggen dan de prijzen in Nederland. Vooral een nieuwe camper en jonge campers met lage kilometerstanden zijn in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.
Bpm berekenen camper
De af te dragen bpm is 37,7% van de originele netto catalogusprijs (de verkoopadviesprijs zonder btw). Dus niet van de aankoopprijs, maar de nieuwwaarde van het voertuig. Dieselvoertuigen betalen nog eens €273,- extra, terwijl niet-dieselvoertuigen juist een korting krijgen van € 1.283,-.
In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: zo'n 570.000, aldus branchevereniging BOVAG. Die groei is grotendeels te danken aan corona, want op pad gaan met je eigen (sleur)hut betekent immers een relatief veilige manier van overnachten.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
De kosten voor onderhoud bedragen:
€ 229,- voor een BOVAG onderhoudsbeurt opbouw Camper. € 299,- voor een BOVAG onderhoudsbeurt Caravan** (Grote beurt) € 219,- voor een BOVAG onderstelbeurt Caravan** (Kleine beurt)
de kwaliteit van de accu, hoe vaak de accu wordt gebruikt en hóé u de accu gebruikt. Gemiddeld wordt er een levensduur van zo'n 4 tot 8 jaar geschat voor een accu.
Volgens de prognose van de CIVD zullen er in Duitsland tegen het einde van het jaar bijna nieuwe 54.000 campers en 27.000 caravans in Duitsland zijn geregistreerd. Dit komt overeen met een stijging van 15,1 respectievelijk 10,6 procent over de afgelopen 12 maanden.
Wanneer je wil gaan kamperen in Duitsland moet je eerst een regio kiezen. De meeste vakantiegangers kiezen voor Beieren, het Zwarte Woud of het Sauerland. Dit zijn stuk voor stuk regio's met een prachtige natuur en goede voorwaarden voor een kampeervakantie.
Wild kamperen kun je daar ook bij noemen, al is dit wel een grijs gebeid in Frankrijk. Je mag namelijk alleen ergens “wild” kamperen als je toestemming hebt van een landeigenaar of het moet op minstens een uur lopen van een weg zijn. De Fransen zeggen ook eigenlijk dat wild kamperen niet mag, maar bivakkeren wel.