Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen 12 maanden garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen.Ze zijn dit echter niet verplicht.
Krijgt u binnen 1 jaar na aankoop problemen met uw tweedehands auto? Dan moet de verkoper uw auto repareren of vervangen. Behalve als hij kan bewijzen dat de auto door uw eigen schuld kapot ging.
Jij hebt namelijk recht op een deugdelijk product. Dat houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de reparatie of vervanging van de auto. In veel gevallen heb je zelfs recht op een volledige ontbinding van de koop. De auto voldoet namelijk niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.
Ja.De wettelijke garantie is een wettelijk recht. U hebt er dus recht op, zelfs als dat niet in de algemene voorwaarden staat. Bovendien moet de verkoper u wijzen op de wettelijke garantie van 2 jaar; indien hij dat niet doet, pleegt hij een inbreuk op zijn informatieplicht.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto geldt voor 12 maanden, mits de auto na 1 januari 2022 is geleverd. Voor leveringen voor die tijd geldt een periode van 6 maanden. De wettelijke garantie gaat in op het moment dat de auto geleverd wordt.
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt. Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
U kunt terug naar de verkoper.De bewijslast ligt bij de verkoper als de auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan namelijk vanuit dat het gebrek al bij de koop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat de auto niet gebrekkig is dan moet hij dat bewijzen.
U kunt uw aankoop terugdraaien als er iets mis is met het product. Of als u spijt heeft van uw aankoop of verkeerde informatie kreeg van de verkoper. U stuurt het product terug en vraagt uw geld terug.
Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
Hoewel daar geen duidelijk antwoord op is, zijn een aantal auto's van verschillende fabrikanten blootgesteld aan roetfilter-storingen. De roetfilters vallen niet onder de garantie, en het is misschien niet mogelijk om de roetfilter geschiedenis van een auto te achterhalen.
Garantie na reparatie
Op een reparatie aan je auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heb je bijvoorbeeld 1 jaar garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kun je binnen die termijn van 1 jaar een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.
Je hebt met de garage een geschil over je voertuig dat maar niet wordt opgelost. Je kunt het geschil dan voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Deze commissie is onafhankelijk en doet een bindende uitspraak.
Wat is een verborgen gebrek bij een auto. Een verborgen gebrek bij een auto zijn een of meer problemen die op het eerste oog niet zichtbaar zijn bij de aankoop. Ze komen pas aan het licht bij gebruik van de auto. Een verborgen gebrek beïnvloedt de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig.
Wat veel autohandelaren vergeten is dat consumenten geen afstand kunnen doen van wettelijke garantie (non-conformiteit). Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie. De wettelijke regeling van de non-conformiteit mag niet worden uitgesloten.
Gebrek nog steeds aanwezig
In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan.
Als er sprake is van een gebrek na afloop van de garantieperiode, kan door de verkoper een vergoeding worden aangeboden. Dit wordt ook gedaan om een geschil te voorkomen. Er wordt dan gesproken over vergoeding 'uit coulance'. Hierbij wordt dan geen aansprakelijkheid erkend.
Deze wettelijke garantie geldt dus voor alle producten die je als consument van een bedrijf koopt. Dus ook een tweedehands auto valt hieronder.
Alle kosten die je maakt (of nog moet maken) kun je claimen. Denk hierbij aan schade aan je spullen (bijvoorbeeld, kleding, fiets, auto), de eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering en de niet door de verzekering vergoede behandelingen.
Ga altijd eerst terug naar de verkoper. Die moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen. Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant.
Bij een koop van een auto, moet de koper de koopprijs betalen, en moet de verkoper een goede auto leveren. Na ontbinding moet de verkoper gelet op het ongedaan maken van de overeenkomst, de auto terugnemen en het aankoopbedrag plus eventuele schadevergoeding betalen.
Geen bedenktijd
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. in een winkel is er geen wettelijke bedenktijd. De bedenktijd geldt alleen als je het product via internet of telefonisch hebt gekocht. Dit valt onder koop op afstand.
Als je een aanbetaling hebt gedaan, neem je onmiddellijk contact op met jouw bank en probeer je de betaling stop te zetten. Geloof nooit in de vertragingstechnieken van de zogenaamde verkoper als deze jou belooft het geld terug te storten. Als de transactie nog niet voltooid is, kun je jouw geld direct terugkrijgen.
Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires. Met ingang van 1 juni 2022 heeft BOVAG de garantietermijn naar 12 maanden verlengt. Aanleiding is de gewijzigde Europese wetgeving van de omkering van de bewijslast bij wettelijke garantie die van zes naar 12 maanden is gegaan.
Artikel 4 - Herroepingsrecht
U kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een occasion gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.