Het privégebruik van een auto van de zaak wordt vaak gezien als loon in natura. Dit kan van invloed zijn op je pensioengrondslag.
Waarom een bijtelling over een auto van de zaak? Simpel: als jij dag en nacht in een auto van de zaak mag rijden, ziet de Belastingdienst dit als 'loon in natura'. Je krijgt in feite een extra vergoeding, waar je nog geen belasting over hebt betaald.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%. Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Het kopen van de auto van de zaak is slim wanneer je relatief weinig kilometers rijdt. Veel autokosten, zoals brandstof, zijn variabel. Rijd je niet? Dan maak je deze kosten niet, terwijl je bij leasecontracten (gebaseerd op minstens 10.000 km per jaar) juist wél betaalt voor deze variabele kosten!
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Is bijtelling bruto of netto? Het is een brutobedrag dat bij je salaris wordt opgeteld. Hierover wordt de inkomstenbelasting berekend. Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt over de bijtelling.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
Een auto van de zaak is vaak een leaseauto, maar kan ook gekocht zijn. Voor jou als werknemer maakt het geen verschil of de auto eigendom van je werkgever is of dat hij voor je wordt gehuurd of geleased. In beide gevallen is de auto in de eerste plaats bedoeld voor zakelijk gebruik, maar mag je er ook privé in rijden.
Bij het opgeven van loonheffingen, moet je als er personeel (meer dan 500 km per jaar) gebruik maakt van een bedrijfsauto, de bijtelling opgeven. Dit representeert de fysieke waarde van de beloning in natura. Deze wordt dan bij het loon opgeteld en als zodanig belast.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
Bijtelling auto van de zaak
Koop je de auto als ZZP-er op naam van de zaak en rijd je daar in privé jaarlijks meer dan 500 kilometer mee? Je betaalt bijtelling. De bijtelling betaal je over de cataloguswaarde van de auto, op basis van de CO2-uitstoot en de datum waarop je die op kenteken liet zetten.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
De kosten van private lease betaal je middels een vast bedrag per maand. Dit kan variëren van 279 euro tot 3125 euro. De prijs is voor een groot deel afhankelijk van het type auto dat je kiest.
In Nederland is voor alle brandstofauto's het bijtellingspercentage hetzelfde. Als u een benzine- of dieselauto gaat leasen, dan betaalt u 22 procent bijtelling.