Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt. Hierdoor loop je wat vakantiegeld mis én pensioen.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Ook het bedrijf waarbij je werkt, je baan zelf en de looptijd van het leasecontract hebben invloed op op de waarde van een leaseauto. Uiteindelijk zal je werkgever het bedrag bepalen. Dit bedrag wordt vervolgens vastgelegd in een mobiliteits- of autoregeling van de zaak.
Het kopen van de auto van de zaak is slim wanneer je relatief weinig kilometers rijdt. Veel autokosten, zoals brandstof, zijn variabel. Rijd je niet? Dan maak je deze kosten niet, terwijl je bij leasecontracten (gebaseerd op minstens 10.000 km per jaar) juist wél betaalt voor deze variabele kosten!
De belasting telt jaarlijks 22% van de waarde van de auto bij je inkomen op. Het gaat om 22% van de nieuwprijs van de auto (inclusief accessoires, inclusief btw en bpm) op de datum dat deel 1 van het kenteken is afgegeven.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Controle van de Belastingdienst
Volgens de huidige regels mag een bestuurder maximaal 500 kilometer privé rijden met een auto van de zaak per kalenderjaar. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet je bijtelling betalen.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar.Dat is € 204,05 per maand.
Bijtelling bij privé rijden
Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto's betaalt u minder bijtelling.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald. De werknemer moet de rittenregistratie op ieder moment kunnen aanleveren als de deze wordt opgevraagd door de inspecteur van de Belastingdienst.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Het gros van de benzine- en dieselwagens hebben op vandaag een fiscaal aftrekpercentage tussen de 50% en 65%. De kosten verbonden aan elektrische wagens zijn volledig aftrekbaar om de eenvoudige reden dat deze wagens geen uitstoot hebben en de formule dus resulteert in een aftrekbaarheid van 100%.
Op de bijtelling komen niet in mindering:Door de werknemer zelf betaalde autokosten (benzine, tol, autowassen, stalling); Een aan de werkgever betaalde bijdrage in de brandstofkosten.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Bijtelling berekenen als zzp'er
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar.