Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Ook het bedrijf waarbij je werkt, je baan zelf en de looptijd van het leasecontract hebben invloed op op de waarde van een leaseauto. Uiteindelijk zal je werkgever het bedrag bepalen. Dit bedrag wordt vervolgens vastgelegd in een mobiliteits- of autoregeling van de zaak.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
De belasting telt jaarlijks 22% van de waarde van de auto bij je inkomen op. Het gaat om 22% van de nieuwprijs van de auto (inclusief accessoires, inclusief btw en bpm) op de datum dat deel 1 van het kenteken is afgegeven.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%. Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Bijtelling is een verkapt loon; een werkgever telt het bedrag van de bijtelling bij het loon van de werknemer op als deze in loondienst is en ook privé in een auto van de zaak rijdt.
Controle van de Belastingdienst
Volgens de huidige regels mag een bestuurder maximaal 500 kilometer privé rijden met een auto van de zaak per kalenderjaar. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet je bijtelling betalen.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,21 cent per zakelijke kilometer op te geven.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar.Dat is € 204,05 per maand.
Hoe werkt bijtelling op uw salaris? De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Onze ervaring is dat een leasebudget gemiddeld tussen de 600 euro en 800 euro ligt op basis van 30.000 km/j en 60 maanden looptijd. Normleasebedragen van tussen de 400 euro en 600 euro komen sporadisch voor. Budgetten van boven de 800 euro komen geregeld voor, vaak zijn dit functies die wat hoger ingeschaald zijn.
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
Is private lease gunstig voor zzp'ers? Als zzp'er ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en kun je kiezen om zakelijk te leasen. Als je de auto dan ook privé rijdt, krijg je te maken met bijtelling vanwege privégebruik. Dit punt kan zakelijke lease voor zzp'ers minder aantrekkelijk maken.
Heb je een eenmanszaak?Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten.