Het normale onderhoud is echter erg duur bij Alfa Romeo, zo moet om de 60.000 km of 3 jaar de distributieriem vervangen worden, begeven nokkenasverstellers het geregeld, evenals de draagarmen, en vanwege het TwinSpark-principe moeten iedere 100.000 kilometer alle 8 bougies vervangen worden a € 25,- per stuk (maakt € ...
Het Amerikaanse bedrijf verzamelt betrouwbaarheidsgegevens over auto's van drie jaar oud en zet Land Rover met afstand op de laatste plaats in zijn lijst, met gemiddeld 244 problemen per 100 auto's. Daarboven staan Alfa Romeo (196), Jaguar (186) en Tesla (176).
Een Alfa Romeo rijden in Nederland kan vanaf 40.920 euro. Voor dat geld rijd je in de Alfa Romeo Tonale 1.5t hev super 96kW aut, de goedkoopste Alfa Romeo van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Alfa Romeo Stelvio 2.9 v6 quadrifoglio 374kW awd aut wat daarmee de duurste Alfa Romeo van Nederland is.
Helaas is de Giulietta als zakenauto nooit echt heel populair geworden. Er komen exemplaren voor met flinke kilometerstanden. Dat hoeft helemaal geen bezwaar te zijn, de 1,4 liter Turbo's blijken ook zeer betrouwbaar, mits ze netjes zijn behandeld en goed onderhouden.
Betrouwbaarheid: Kunnen we kort over zijn: de Alfa Romeo 159 staat bekend als een relatief betrouwbare auto, zie hier de punten waar je op moet letten. Er zijn wel wat puntjes van aandacht, maar dat is bij elke auto zo. Ook de bouwkwaliteit stond op een aanzienlijk hoger plan dan de 156.
Net als de Giulietta kan de Mito op 95 rijden, maar de Alfa Romeo motoren lopen toch stukken beter en mooier op de 98 benzine.
De Giulietta is leverbaar met drie benzine en drie dieselmotoren -allen voorzien van een turbo- met een zacht beginprijsje van onder de €24k. De instap-Alfa is de 1.4 Turbo (120 pk) voor €23.950. Iets groener maar met meer vermogen is de 1.4 Turbo MultiAir (170 pk) voor een prijs van € 26.950.
Prijzen Alfa Romeo Tonale
De vanafprijs bedraagt respectievelijk 42.000 euro en 48.080 euro, waarbij meespeelt dat de krachtiger variant er alleen is voor de hogere uitrustingsniveaus.
Prijs. De consumentenprijs van de Stelvio bedraagt volgens Alfa Romeo € 69.900. Dat is de versie met standaarduitrusting en de 200 pk benzinemotor. Het TI-model (met 280 pk-motor) daarentegen kost € 76.900 en de topversie Veloce (met 280 pk-motor) kost volgens Alfa Romeo minstens € 81.900.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
In totaal zijn vijf motoren leverbaar. Het benzinegamma omvat de 1.4 Turbo (105 pk of 120 pk), gevolgd door de 1.4 MultiAir (170 pk) en topmodel 1750 TBi Quadrifoglio Verde (235 pk). Het dieselgamma kent twee smaken, de 1.6 JTDm (105 pk) en de 2.0 JTDm (140 pk of 170 pk).
Alfa Romeo is een bijzonder merk en heeft twee prachtige modellen: de Alfa Romeo Stelvio en Alfa Romeo Giulia. De modellen van Alfa Romeo zijn mooi afgewerkt en stralen Italiaanse klasse uit.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Euro 98 ontvlamt namelijk onder een aanzienlijk hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs beschadigen.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Het was Alfa Romeo niet perse te doen om een lager brandstofverbruik, maar om hogere prestaties. En daar is het JTS (Jet Thrust Stoichiometric) systeem behoorlijk in geslaagd.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.