Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
De Akrapovic uitlaat is ontworpen om de motor van de auto meer kracht te geven en het geluid beter te laten klinken. De prestatie wordt verbeterd door minder gewicht, het unieke zeshoekige ontwerp en de juiste materialen zoals Titanium. Door het selecteren van de juiste combinatie zal de motor beter presteren!
De kosten voor het vervangen van een scooter uitlaat zijn erg verschillend. In grote lijnen heeft dit te maken met het merk en model scooter dat je hebt. Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat.
De veel voorkomende prop die in een standaard uitlaat zit, is te vinden aan het begin van de uitlaat (waar de uitlaat op de cilinder zit). Je kan hem eruit halen door hem door te boren of als hij met een of twee kleine laspuntjes vast zit met een schroevendraaier los te wrikken.
Wat kost opvoeren gemiddeld
Als het om een 4-takt scooter zonder injectie gaat kan een nieuwe CDI ervoor zorgen dat de scooter een stuk sneller rijdt. Het vervangen van de CDI kan al vanaf 70,- Euro. Scooters met injectie en/of een ECU kunnen wij chiptunen en dat kost 199,95 Euro.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
De uitlaten worden veelal gecategoriseerd op de cilinderinhoud, welke met cc wordt aangegeven. Heb je een 50cc cilinder, dan hoort hier ook een 50cc uitlaat bij. Zo komt de uitlaat het best tot zijn recht. Je kunt bijvoorbeeld een 50cc uitlaat op een 70cc zetten, maar dan haal je niet het maximale vermogen.
Als u besluit om een Akrapovic uitlaat bij Motordempers.nl te kopen, weet u zeker dat het meer dan kwaliteit alleen betreft. Bij dit merk staat alles op het gebied van de prestaties, kwaliteit en afwerking hoog in het vaandel.
Om deze knallen weg te krijgen kun je proberen om de kleppen te stellen en heel eventueel een kleine sproeier. Maar ik verwacht dat het met kleppenstellen al zo goed als weg is.
Sommige dempers, zoals de Akrapovic, Bos, Gianelli en Termignoni, leverden zelfs tot maximaal drie pk meer. Dat resultaat mag in vergelijking met het verleden, toen de meeste vervangende uitlaten doorgaans meer lawaai en minder vermogen leverden, toch wel verheugend genoemd worden.
Akrapovič uitlaat
Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Mense reageer niet zo stom... Een 2-takt moet het hebben van een expansievat ( grote dikke gedeelte op terugloper ) omdat je cilinder tegendruk nodig heeft om daadwerkelijk prestaties te leveren. Echter een 4-takt heeft dit ( tegendruk ) weinig tot niet nodig. Dáárom zijn er dus geen expansievat-uitlaten voor 4-takt.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Deze Sito 0587 uitlaat voor Minarelli Horizontaal blokken is geschikt voor vele scooters van Aprilia, Yamaha en Malaguti. Enkele voorbeelden waar de uitlaat op past is de Yamaha Aerox, Yamaha Neo's, Aprilia SR, Aprilia Area51, Malaguti Phantom F12 en Malaguti Firefox.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Rijden met een lekke uitlaat is zowel gevaarlijk als illegaal. Gevaarlijk omdat gassen je interieur kunnen binnendringen. Illegaal omdat je geluidsoverlast veroorzaakt - hier kun je een bekeuring voor krijgen.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.