Een ritje in een achtbaan is veiliger dan deelnemen aan het verkeer. Als we weten dat er jaarlijks slechts tussen de één en drie personen om het leven komen in een pretpark, mogen we gerust stellen dat een ritje in een achtbaan heel wat veiliger is dan het oversteken van de straat.
Achtbaan is veiliger dan het verkeer
Je zou kunnen stellen dat het veiliger is om in een achtbaan te zitten, dan deel te nemen in het verkeer. Per jaar vallen er namelijk meer dan 600 dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland. Met zo'n 17 miljoen inwoners is dat dus een kans van één op 28.000.
Onveilige kermisattracties vormen een wezenlijke bedreiging voor de bezoeker van een kermis. Zaken die ernstig mis kunnen gaan, zijn bijvoorbeeld het afbreken van onderdelen of omvallen van attracties. Voor de personen die in de attractie zitten of er dichtbij staan kan dat ernstige gevolgen hebben.
"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
"Als het zwaartepunt over de top is, komt de trein op snelheid." Als je achterin zit, ben je op dat moment op het hoogste punt. "Je gaat niet sneller, maar de G-krachten en airtime, het moment dat je uit de stoel wordt gezwiept, zijn het heftigst als je achterin zit." Daarom lijk je achterin harder te gaan.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
Kies bij je achtbaan bezoek voor een goed verteerbare maaltijd zoals: yoghurt met muesli, brood of een kleine warme maaltijd. Combineer dit met wat water of gemberthee. Gember is volgens mensen die snel last hebben van bewegingsziekte vaak een succesvol hulpmiddel om een rustige maag te houden.
Inspecteurs van de NVWA controleren op de kermis én in attractieparken of de attracties zijn goedgekeurd door een aangewezen keuringsinstelling (AKI). Deze AKI's worden door de minister van VWS aangewezen en bekendgemaakt in de Staatscourant. Ook controleert de NVWA of een attractie: goed is onderhouden.
Attractie is veilig
De Booster is 100 procent veilig, zo verzekert de eigenaar van de attractie. 'We zijn er namelijk om de mensen te vermaken en dat doen we met een lach en een traan.
Een attractietoestel dient elke één, twee of drie jaar door een aangewezen keuringsinstantie (AKI) gekeurd te worden.
Beugels voor de veiligheid
Zo is er meestal een minimumlengte voor een achtbaan. Je mag bijvoorbeeld pas in de Python in de Efteling als je 1 meter 20 bent of langer. Een andere veiligheidsmaatregel is de beugel. Iedereen die in een achtbaan zit wordt met een stevige beugel vastgeklemd in de stoel.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Re: Angst voor achtbanen...
over de kop gaan merk je echt niet, dit gaat zo ongelofelijk snel dat het alweer voorbij is zodra je het doorhebt! Tip, begin gewoon met de minst enge! en als je het echt niet wilt, dan moet je het gewoon niet doen!
Hoogtevrees is een vervelende angst of angststoornis om te hebben. Gelukkig is het een angst die de meeste mensen die hieraan lijden goed onder controle kunnen hebben. Hoogtevrees is in zekere zin ook controleerbaar.
Met lenzen in kan je de achtbaan rijden zonder je zorgen te hoeven maken dat ze vallen en je zal ook de volgende keer dat je een selfie maakt zal je geen zorgen hoeven te maken of je bril wel goed staat. We denken dat dit allemaal uitstekende redenen zijn om contactlenzen te dragen in plaats van een bril.
Zoals je nu waarschijnlijk begrijpt zal Baron 1898 niet bij iedereen in de smaak vallen. Zeker het eerste deel van de rit is vrij extreem voor Nederlandse begrippen. Een veel gehoorde reactie is dan ook “Nooit meer!”. De minimale lengte voor deze attractie is 1.40m, niet geschikt dus voor hele kleine kinderen.
Kinderen onder de 12 jaar hebben alleen toegang tot het attractiepark en het Tikibad onder begeleiding van een volwassene. Per verblijfsplaats dient minimaal 1 persoon ouder dan 21 jaar aanwezig te zijn.
Omdat de remmen op het einde van de baan dicht staan, remt het treintje en komt veilig tot stilstand. Zo gebeuren er geen ongelukken. Als het treintje weer verder moet rijden, wordt de luchtdruk opgevoerd en springen de remmen open. Voor het remmen van de achtbaantrein worden er steeds vaker magneten gebruikt.
De bovenste wielen hebben het meeste contact en zijn dan ook het grootst, de andere zijn kleiner en hebben sporadisch contact, maar zijn vooral voor de veiligheid heel belangrijk. Deze laatste zorgen ervoor dat elk karretje op zijn plaats blijft in een bocht of als het karretje airtime krijgt.
Meestal is de notatie 1,4*10^3, dus we twijfelde hoe zwaar hij was. 1400 leek erg licht, aangezien 20 Mensen van 70 kg al zoveel wegen, waardoor het karretje zelf 0 kg moet zijn. 14000 kg lijkt ons echter ook veel, het karretje zou dan grofweg zo'n 12000 kg wegen.