Alhoewel in sommige situaties niet verplicht is, is ons advies om de installatieautomaat van een laadpaal altijd achter een aardlekschakelaar van 30mA te zetten. Een aardlekschakelaar type A kosten een paar tientjes en een aardlekschakelaar type B kost iets meer dan 100 euro.
Tegenwoordig is het gebruik van aardlekschakelaars in woningen verplicht.
Laadpaal24 adviseert om bij 1 fase laadstations zonder interne DC beveiliging voor auto's een aardlekschakelaar type B van Emat (40A en 230V) in de groepenkast te installeren.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Bij het installeren van een laadpaal voor elektrische voertuigen geldt dat elk aansluitpunt moet zijn beveiligd door een aardlekschakelaar van het type A met een nominale aanspreekstroom van 30 mA. Dit geldt niet als een elektrische scheiding is toegepast als beschermingsmaatregel.
Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A.
Meterkast. Om een laadpaal te kunnen aansluiten, moet je een aparte groep aanmaken in jouw meterkast. Deze groep moet lager afgezekerd zijn dan de hoofdaansluiting. Daarnaast is voor sommige laadpalen een slimme meter nodig.
3-fasen is voor een laadpaal niet noodzakelijk. Ook met een 1-fase-aansluiting werkt het laadstation. Wel kun je met een 3-fasen-aansluiting je auto sneller opladen. Ook als je een elektrische auto hebt met een grotere accucapaciteit, is een 3-fasen-aansluiting handiger.
Gebruik een XVB-kabel tussen de zekeringskast en de laadpaal met minstens volgende diameter: Afstand <25 m: 2,5 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A. Afstand >25 m: 4 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A.
Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe langer het duurt voordat deze volledig is opgeladen. De gemiddelde accucapaciteit van een volledig elektrische auto ligt tussen de 50-60kWh. Tegen een laadsnelheid van 11kW is deze accu binnen ongeveer 5 uur volledig opgeladen.
Elk laadpunt moet afzonderlijk beveiligd worden met een automaat, aangepast aan het type toestel en bekabeling, en met een aardlekschakelaar 30mA. Deze aardlekschakelaar is van het type B. Het AREI verplicht vooraan de installatie een aardlekschakelaar type A.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf jouw laadpaal te installeren. Het is daarbij wel belangrijk dat je goed weet wat je doet. Je gaat namelijk aanpassingen doen in je meterkast en je krijgt daardoor met relatief hoge spanning en stroomsterkte te maken.
De techniek achter snelladen
De stroom die uit een gewone laadpaal komt, is dezelfde stroom die uit een stopcontact komt: 230 volt wisselspanning (ook wel aangeduid als AC, alternating current). De accu van een elektrische auto werkt meestal op 400 of 800 volt gelijkspanning (ook wel DC, direct current).
Er kan daardoor geen verdere schade aan het netwerk en aan elektrische apparatuur ontstaan. Een nadeel is wel dat u dan gelijk nergens in huis nog stroom heeft. Bij een aardlekautomaat is het zo dat alleen dat gedeelte van het net wordt uitgeschakeld waar zich het probleem/de storing zich bevindt.
Voor groepen welke alleen een specifiek toestel voeden is aardlekbeveiliging niet verplicht, dus groep 5 (wasdroger) en 6 (vaatwasser) kan zo. Contactdozen voor algemeen gebruik moeten echter wel altijd achter een 30mA aardlekschakelaar!
Een aardlekschakelaar aansluiten is dus enorm belangrijk, en tegenwoordig is men verplicht een aardlekschakelaar te plaatsen in elke meterkast. Per aardlekschakelaar mogen er maximaal vier groepen aangesloten worden en de groepen moeten binnen een meterkast gelijk verdeeld worden over de schakelaars.
Welke kabel voor elektriciteitsaansluiting tussen meterkast en laadpaal? Een aansluiting tussen de meterkast en de laadpaal gebeurt meestal met behulp van een XVB kabel. Om de juiste dikte te kunnen kiezen moet je rekening houden met de stroomsterkte, de afstand en het aantal fasen.
Grondkabel voor een 11 kW - Fase 3 laadpaal. YMVK-as kabels worden onder de grond gebruikt op een minimale diepte van 60 centimeter. Onder de buitenmantel zit nog een extra metalen omvlechting.
Zo wordt elektrisch rijden wel duur. Op een standaard 3*25A hoofdaansluiting kun je met 11kW laden (3*16A groep voor de laadpaal).
Volgens de AREI aanpassing van 7 februari 2017 moet een laadpaal gecombineerd worden met een type B aardlekschakelaar die niet meer dan 30mA lekstroom toelaat. Dit geldt voor zowel enkelfasige als driefasige laadpunten.
Je kunt niet zomaar op een willekeurig stopcontact inprikken. Alleen op een aparte gezekerde groep. Gebruik geen verlengsnoer. Die zijn niet ontworpen om zoveel stroom te vervoeren, waardoor elektrische schokken en brandgevaar kunnen ontstaan.
Veelgestelde vragen: ik wil een laadpaal
Voor het opladen van uw elektrische auto heeft u een slimme meter nodig. Daarnaast moet de capaciteit van de aansluiting op het elektriciteitsnet zwaar genoeg zijn.
De YMvK kabel is een grijze voedingskabel die geschikt is om een laadpaal mee aan te sluiten.
Als je een laadpaal aanschaft voor je bedrijf, is dit 100% fiscaal aftrekbaar.