Een 5 (of lager) geldt als onvoldoende, een 6 (of hoger) geldt als voldoende. Je moet een voldoende halen voor alle cursussen in je programma moet af te studeren.
Cijfers worden gegeven op een schaal van 0 (laagst) tot 10 (hoogst). De cesuur tussen onvoldoende en voldoende ligt op 6: resultaten hoger dan of gelijk aan 6 zijn voldoende. Aan de Radboud Universiteit wordt alleen een diploma verstrekt indien alle vakken met een voldoende zijn afgelegd.
Met een 6 of hoger ben je geslaagd. De Universiteit Leiden geeft de cijfers in de grading table weer op basis van een hele of halve cijferschaal. Bij opleidingen die met decimalen werken, zijn de percentages omgerekend naar halve cijfers.
Cijferlijst belangrijk, maar niet doorslaggevend
Kortom: bij een grote respons op een vacature wordt er aan de hand van cijfers een eerste selectie gemaakt. Maar cijfers zijn absoluut niet doorslaggevend, concludeert UniPartners. Geen enkel bedrijf geeft aan dat ze genoegen nemen met alleen theoretische kennis.
Cijfers zijn niet alleen maar slecht. Met een cijfer maak je de balans op van het leren; kennis is op deze manier meetbaar. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jou als docent. Je kunt er namelijk uit opmaken of je lessen en instructies duidelijk zijn.
In het Nederlandse onderwijs gebruiken leraren voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10, waarbij een 6 als voldoende geldt.
De helft goed geeft een 6.5.
Het cijfer 5 en lager geldt als een onvoldoende. Op sommige scholen worden ook halve cijfers gegeven en + en - cijfers. Op de lagere school werden vroeger ook cijfers gegeven voor gedrag en vlijt.
Je bent geslaagd als al je eindcijfers gemiddeld 6 zijn of hoger, met de volgende uitzonderingen: Je mag één 5 hebben als al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn. Je mag één vier hebben, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn.
Hoe hoog moet je IQ zijn voor de universiteit? In academische kringen kan nog wel eens worden neergekeken op mensen met een IQ beneden de 117. Echter, de gemiddelde score binnen een bevolking is 100, dus iedereen met een score boven de 100 is officieel al 'begaafd'.
Je kunt een bacheloropleiding doen op hbo niveau en je kunt een bacheloropleiding op universitair (wo) niveau doen. De bacheloropleiding op hbo niveau duurt vier jaar. Daarna kun je gaan werken óf een masteropleiding gaan doen. De bacheloropleiding op wo niveau duurt drie jaar.
Een wo bachelor duurt drie jaar: dus 3 x 60 ects = 180 punten. Zo werkt het ook met een master. Het aantal punten hangt af van hoe lang je master duurt, maar het komt altijd neer op 60 punten per jaar. Als je alle punten die staan voor een opleiding hebt behaald, dan ben je afgestudeerd en mogen de slingers uit.
Conclusie. De kernvakkenregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Een 5 (of lager) geldt als onvoldoende, een 6 (of hoger) geldt als voldoende.
Studenten op de universiteit zijn gemiddeld 33 uur per week met hun studie bezig. Voor de meeste vakken zijn er per jaar twee of drie tentamenkansen. Blijven zitten bestaat niet. Wanneer de student een vak niet haalt, moet hij dat net zo lang herkansen tot het wel gehaald is.
Is een 5.5 voldoende? Ja, alle cijfers boven een 5.5 zijn voldoende. Wat is de 5.5 regel? Gemiddeld moeten alle resultaten van je centraal examen minimaal een 5,5 (voldoende) zijn.
Ook mag je maximaal één 5 als eindcijfer halen voor een van de kernvakken. Daarnaast mag je voor maximaal 2 vakken een onvoldoende als eindcijfer hebben. En moet je een voldoende of goed hebben voor lichamelijke opvoeding.
Een 5,5 is een voldoende. In het onderwijs hanteren we al sinds jaar en dag deze grens tussen onvoldoende en voldoende, in vaktermen: de cesuur.
Nee, je mag maximaal 2 vijven OF 1 vijf en 1 vier OF 1 vier hebben op je eindlijst.
Wanneer een leerling een A haalt, is dit dus vergelijkbaar met de Nederlandse 'tien', een A- ongeveer met de negen, een B met de acht, enzovoorts. Bij welk cijfer er sprake is van een onvoldoende kan verschillen per staat.
In het Nederlandse onderwijs gebruiken leraren voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10, waarbij een 6 als voldoende geldt.
Het cijfertoekenningsschema Letter: Voor een vragenlijst is de globale numerieke score van studenten 88 van de 100 mogelijke punten. In een cijfertoekenningsschema waarbij een percentage tussen 87 en 90 gelijk is aan B+, levert een score van 88 dus een B+ op.
Je zit op het goede niveau als je schommelt tussen de 5–9. Het moet dan niet zo zijn dat je vaak een negen haalt, maar op sommige onderwerpen kan je heel hoog scoren.