Door de software te optimaliseren in het motormanagement is het mogelijk om uw Volkswagen Golf 7 1.2 TSI 105pk meer vermogen te geven. Na chiptuning heeft uw motor ongeveer 25% meer koppel- en motorvermogen. Bij een gelijkblijvende rijstijl kan de motor ook een paar procenten zuiniger worden.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
De 1,2 liter TSI is een moderne turbomotor, een viercilinder ook, met directe inspuiting en 66 kW/90 pk of 77 kW/105 pk. Er is ook een 1,4 liter TSI, met liefst 132 kW/180 pk, die is voorbehouden aan de Polo GTI.
Alles TSI motoren na 2012 zijn absoluut betrouwbaar, eerdere bouwjaren zijn discutabel, maar het is ook niet zo dat ze standaard aan puin draaien. Belangrijkste is dat de modificatie van ketting en spanner is uitgevoerd, als dat officieel is gedocumenteerd zou het vertrouwd moeten zijn.
Een TSI motor is een krachtige en zuinige motor. Maar helaas, kent de TSI-motor ook problemen zoals verhoogd olieverbruik.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Rijdt een TSI motor zoals het hoort, dan is het een erg fijne motor met een laag verbruik. Loopt een TSI echter niet zo als het hoort, kunnen de kosten al snel oplopen wanneer u de dealer bezoekt.
U overweegt de aanschaf van een VW Polo 1.2 TSI en wilt weten of deze generatie uit 2013 in aanmerking komt voor distributieketting gerelateerde problemen. Van dit motortype zijn distributieketting problemen bekend tot bouwjaar 2011.
Distributieketting-problemen
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
De 1.2 TSI is, op de 1.0 TSI na, de lichtste motor van de VAG groep met de TSI technologie. Het is een 4 cilinder motor met turbo.
U heeft een vraag over de juiste benzine voor uw Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI. Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto.
De slijtage van de ketting (waardoor de ketting uitrekt en daardoor de kleptiming niet meer optimaal is) is ook uit te lezen met diagnose-apparatuur. Latere 1.4 TSI's (met cilinderinhoud van 1395 cm3) zijn voorzien van een distributieriem.
1 Liter - Kroon Oil Helar SP LL-03 0W-30.
Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien.De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro.
De TFSI motor heeft een betere brandstofefficiëntie en een hoger vermogen dan traditionele benzinemotoren. De TFSI motor levert over het algemeen meer koppel bij lage toeren, wat betekent dat de motor betere prestaties levert bij het accelereren.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
TSI staat voor Twincharched Stratified Injection. De term TSI werd in 2006 geïntroduceerd door Volkswagen als de variant op de term FSI. De afkorting is te vergelijken met de afkorting TDI (Turbocharged Direct Injection) voor diesel-auto's.
TFSI staat voor Turbo Fuel Stratified Injection oftewel directe injectie in een bezine motor met een turbolader. Eigenlijk zijn TSI en TFSI hetzelfde alleen gebruikt Volkswagen TSI en Audi (waar VW eigenaar van is) TFSI.
Wanneer een 1.4 TSI werkt zoals hij behoort te werken is het een erg fijne motor. Helaas zijn er nogal wat problemen met deze motoren. Denk daarbij aan: Bij de 1.4TSI Turbo-Compressor (140-160-180PK) : Distributiekettingen rekken uit of raken van tijd.
Volkswagen heeft een probleem met haar TSI-Motoren, en dan met name de distributieketting. Een toch wel cruciaal motoronderdeel dat een autoleven mee moet gaan, maar dat blijkt bij veel modellen niet het geval. We zochten contact met VW-importeur PON om eens te peilstokken hoe het nou zit.
Een extra distributieriem of -ketting check die u kunt doen is uw kenteken bij Winparts op de website invullen. Worden er distributieriemen aangeboden? Dan zal uw auto over een riem beschikken. Hetzelfde geldt wanneer er distributiekettingen worden getoond.
De TSI versie biedt motorisch gezien in alle opzichte méér auto. Niet alleen vlotter maar soepeler vanuit een laag toerental. Meer motorvermogen en trekkracht gaat u zeker wel merken. Maar wanneer de MPI uitvoering op basis van uw praktijk gebruik óók al ruimschoots voldoet is dat natuurlijk ook een prima keuze.
Bluemotion is een combinatie van technieken om het brandstofgebruik zo laag mogelijk te maken, en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. De Volkswagen Polo was in 2006 de eerste Volkswagen met Bluemotion-technology. Daarna volgden ook andere modellen.
Een Tsjechische autosite besloot om de proef op de som te nemen, en de benzineversie (2.0 TSI) tegenover de dieselversie (2.0 TDI) van de nieuwe Skoda Octavia RS tegenover elkaar te zetten. Je ziet het, de 2.0 TSI biedt meer pk's, maar de TDI biedt meer trekkracht.