Als alleen de stichtingskosten (de grond- en bouwkosten) worden bekeken, lijkt het of duurzaam bouwen duurder is. Maar vaak zijn de kosten voor het onderhoud van een duurzaam gebouw een stuk lager. Ook worden de energie- en waterbesparende maatregelen tijdens het gebruik van de woning terugverdiend.
Kosten duurzaam eten
Duurzamer eten is ook goedkoper. Juist dierlijke producten zoals vlees en kaas zijn relatief duur. Als je in plaats van rund- en varkensvlees regelmatig peulvruchten, noten of ei eet en in plaats van alcoholische dranken water of thee drinkt ben je goedkoper uit.
Dat komt omdat er bij duurzame kleding gebruik gemaakt wordt van materialen als: Biologisch katoen, Tencel™ of gerecycled polyester. Deze materialen houden meer rekening met mens, dier en natuur. Daarom zijn ze ook duurder om in te kopen. Deze kosten zie je automatisch weer terug in de verkoopprijs van een kledingstuk.
Duurzame kleding kan duurder zijn omdat het op kleinere schaal geproduceerd wordt. Tot slot produceren fast fashion merken hun kleding op erg grote schaal. Waar kleinere merken enkele duizenden stuks van een model bestellen loopt dit bij fast fashion merken vaak op tot de tienduizenden of honderdduizenden stuks.
Volgens recent onderzoek, uitgevoerd door Lindeman's, vindt 7 op de 10 Nederlandse consumenten het belangrijk dat hun producten duurzaam zijn. Volgens het onderzoek is de voornaamste reden voor het aanschaffen van deze producten een goede impact op de wereld.
Producten die als duurzaam op de markt worden gebracht kosten vaak meer dan producten die dat niet zijn. Uit onderzoek van Kearney blijkt dat, afhankelijk van het type product, deze producten tussen de 25% en 225% duurder kunnen zijn dan normale producten.
Duurzaamheid is de laatste jaren steeds meer een hot topic geworden. Dit geldt op allerlei vlakken in de maatschappij. Afvalscheiding gaat steeds verder, vermindering van koopgedrag wordt gepromoot en bedrijven richten zich op duurzaam ondernemen.
De H&M Group werk samen met zo'n 800 onafhankelijke leveranciers die doorgaans hun eigen fabrieken bezitten, maar ze kunnen ook met andere fabrieken samenwerken. We werken nauw samen met onze leveranciers om ze te helpen duurzamer te worden.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Het verwerken van de materialen in de fabriek is ook vervuilend, want verven gebeurt met schadelijke verfstoffen en het water wordt nog al te vaak ongefilterd terug in een rivier gegooid. Daarbij komt dan nog het vervoeren van de materialen én van het eindproduct, over de hele wereld.
En hoe duurder het merk, hoe hoger de kosten voor reclame, marketing, ontwerpers en het hoofdkantoor. Soms zijn de materialen (zoals zijde) van een dure jurk ook beter en dus duurder. Maar de arbeidsters in de fabrieken verdienen bijna allemaal hetzelfde, ongeacht het merk waarvoor ze werken.
Diervriendelijkheid, eerlijke mensenrechten, het gebruik van materialen die minder impact hebben en goede werkomstandigheden zijn daarbij belangrijke termen.
Gemiddeld genomen is een bioproduct een derde duurder dan zijn gangbare variant, al zijn er wel grote verschillen tussen producten. Biologische eieren zijn soms tot twee keer zo duur, terwijl biovleesvervangers maar lichtjes duurder zijn.
Chocola, bananen, appels en schoonmaakmiddelen werden maar een beetje duurder. Dat concludeert marktonderzoeker GfK dat de prijzen bijhield van 55 producten in negen verschillende supermarktketens in de periode september 2021-juli 2022.
Voedsel flink duurder: vooral voor zuivel, vlees en vis moet dieper in de buidel getast worden. We betalen fors meer voor ons eten. Uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vooral de prijzen van zuivel, vlees en vis de afgelopen maand omhoog zijn geschoten.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
H&M is trots op de bereikte resultaten. Met de in 2013 geïntroduceerde 'strategie voor een eerlijke en leefbaar loon' zouden ze ondertussen meer dan 600 fabrieken en 930.000 kledingarbeiders bereiken. Bovendien moeten alle leveranciers waarmee H&M samenwerkt ook een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Hennes & Mauritz (H&M) is een Zweedse modeketen met in 2019 bijna 5100 filialen in 74 verschillende landen en circa 126.000 medewerkers.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020. Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
In 2020 was het onderzoek gericht op klimaatverandering en energietransitie, waarbij ook thema's als duurzaam wonen, duurzame mobiliteit, vleesconsumptie en klimaatbewust leven aan bod kwamen. In totaal namen 3 648 personen van 18 jaar of ouder deel aan Belevingen 2020. De respons was 38,7 procent.
Het is dus belangrijk dat we verantwoorde producten produceren zonder het milieu te veel te belasten. Producten die je langere tijd kunt gebruiken en vaak ook nog eens goedkoper zijn. Op die manier gaan het milieu en onze leefomgeving langer mee.