De Dodge Ram 1500 scoorde 3,5 uit 5 op de Betrouwbaarheidsbeoordeling, waarmee het de 4e beste full-size truck is van de 17, volgens RepairPal. Ram's 2017 1500 is de beste truck van de laatste tien jaar en heeft de minste problemen gehad van alle vierde-generatie modellen.
Het onderhoud van RAM 1500 is goed te overzien, de eerste 2 onderhoudsbeurten kosten rond de €255,- exclusief BTW. Onderhoudsbeurten zijn om de 15.000 kilometer benodigd. De derde onderhoudsbeurt kost wat meer, dit is een grote beurt waarbij ook de remmerij gangbaar wordt gemaakt en meer filters worden vervangen.
Jazeker, als alle tanks vol zijn, kun je 2.000 km ver komen met deze RAM 1500 Rebel! Het zijn de leukere bedrijfswagens: pick-ups.
Pitting in LPG tank RAM 1500
Bij aanschaf van een gebruikte RAM doe je er goed aan de onderbouw tank goed te inspecteren. Wanneer deze pitting vertoont is het namelijk afkeur voor de APK en moet er een nieuwe tank gemonteerd worden. De kosten hiervan zitten al snel tussen de €800 – €1.200 voor de reparatie.
Nog even de specs: 400 pk, 555 Nm en een sprint naar de 100 van rond de 7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 170 km/u. Het verbruik is fors, daar kunnen we niet omheen.
Wie een RAM 1500 op geel kenteken en benzine rijdt, mag 254 euro wegenbelasting per kwartaal overmaken (wegenbelasting bestelauto particulier). Met een LPG-installatie stijgt dat bedrag naar maar liefst 493 euro per kwartaal.
De onverwoestbare Toyota Hilux is de beste pick-up-bedrijfswagen in 2022. De Hilux is een werk- en paradepaard. Veelgehoorde uitgesproken over de Hilux: 'onverwoestbaar', 'ultieme pick-up-bedrijfswagen', 'gemaakt om te werken', 'ijzersterk'.
Veelgehoorde vraag: dat verbruikt zeker wel veel benzine? Dat klopt, met een gemiddeld verbruik van 15,0 liter op 100 km mag je elke 650 km naar de pomp om daar 98 iiter benzine te tanken. Kosten gemiddeld: 172 euro.
LPG-verbruik
Een Dodge Ram verbruikt zo'n 20 liter LPG per 100km, maar als je op cruise control rijdt met ongeveer 110 km/u dan is het zelfs nog zuiniger om met LPG te rijden.
De Dodge RAM is relatief duur, vooral als u kiest voor een hoger uitrustingsniveau. Voor de instapversie, die ook rechtstreeks op de Nederlandse markt wordt aangeboden, moeten klanten bijvoorbeeld rekenen op een prijs van bijna 45.000 euro. Het model kan echter significant meer dan 100.000 euro kosten.
Op basis van het ledig gewicht voertuig van 2435 kg is het driemaandelijkse tarief 615 euro, dus zo'n 205 euro per maand. Dit tarief is voor een particuliere gebruiker beduidend hoger dan wanneer deze bedrijfsmatig wordt ingezet.
Meestal kun je rekenen op een verbruik van 1 liter LPG op 5 kilometer, wat ongeveer 20 liter LPG op 100 kilometer betekent. Op de snelweg is de Ram 1500 met LPG zuiniger, met een snelheid van 110 km/h en het gebruik van de cruise control daalt het verbruik o.a. door het uitschakelen van 4 cilinders.
Ook in de RAM 1500 Laramie Crew Cab kom je niets tekort. In de VS kost deze uitvoering 51.870 dollar. Zonder belastingen, maar inclusief een hele reeks delicatessen komt hij bij ons op 60.250 euro. De kosten voor de inbouw van de lpg-installatie komt hier nog wel bij.
Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof. Niet voor niets kiezen veel ondernemers voor een dieselauto. Je hebt dan dubbel voordeel, omdat ook je brandstof goedkoper is.
Naast alle luxe heeft de Dodge natuurlijk de befaamde 5.7 Hemi V8 onder de motorkap, deze produceert 395 PK en 550 nm waarmee hij moeiteloos tot 3500 kg van de plaats krijgt. Het 4x4 systeem van de Dodge Ram 1500 is een intelligent systeem die voor u bepaald welke wielen er worden aangedreven.
U vraagt welke benzine er in een Dodge RAM 1500 moet. U geeft niet aan van welk bouwjaar de auto is en welke motor er in zit. Alle motoren van Dodge vanaf 1989 zijn geschikt voor E10 benzine wat inhoudt dat deze motoren op Euro 95 kunnen draaien.
Naar verwachting wordt de bijtelling van een Dodge RAM 1500 2019 wat hoger omdat deze zeer waarschijnlijk ook in de aanschafprijs duurder worden. Voor de modellen die vanaf 2017 zijn geregistreerd wordt een percentage van 22% berekend voor de bijtelling.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
De lijst van onzuinigste auto's ter wereld wordt gedomineerd door bussen en pick-ups van Chevrolet, GMC, Dodge en Ram. Daarvan nemen we alleen auto's die enige relevantie hebben voor Nederland. De Escalade kent bijvoorbeeld iedereen en de F-150 is een graag geziene gast onder ZZP'ers.
Zakelijk gezien – dus met grijs kenteken – zijn ze best interessant. Een Dodge RAM 1500 met romige V8 op LPG heb je vanaf 48.000 euro exclusief BTW, een Ford F-150 Raptor met 3,5-liter V6 EcoBoost-motor met 411 pk begint bij 93.500 euro en een Toyota Tundra kost ongeveer 60.000 euro exclusief de BTW.