Digitale handtekeningen, zoals onze cloudhandtekeningen, worden wereldwijd als het veiligste type elektronische handtekening beschouwd.
Eigenschappen: Voldoet aan hoge betrouwbaarheidseisen volgens het Europees beleid voor elektronische handtekeningen. Altijd rechtsgeldig, gelijkgesteld aan de handtekening met pen (natte handtekening).
Een veelgestelde vraag is: "Kan mijn digitale handtekening worden vervalst, misbruikt of gekopieerd?" De realiteit is dat natte handtekeningen gemakkelijk kunnen worden vervalst en gemanipuleerd . Een elektronische handtekening heeft veel ingebouwde beveiligings- en authenticatielagen, samen met een door de rechtbank toelaatbaar bewijs van transactie.
Door robuuste cyberbeveiligingsprotocollen te implementeren, gecontroleerde toegang tot digitale handtekeningtokens te garanderen en geavanceerde trackingmechanismen te benutten , kunnen organisaties de risico's die samenhangen met misbruik aanzienlijk verminderen.
"Een handtekening kan worden gekopieerd uit een bestand en geplakt in een ander bestand. Creëert dat een kans op een inbreuk op de beveiliging?" Nee, dat doet het niet . Ja, handtekeningen kunnen vrij worden gekopieerd en geplakt als afbeeldingen en er is niets dat we kunnen doen om dit te voorkomen.
Het antwoord op deze meest gestelde vraag is dat eSignatures over het algemeen erg veilig zijn . Elektronische handtekeningen gebruiken encryptie en digitale certificaten om de identiteit van de ondertekenaar te verifiëren en het document te valideren.
Vooral als een handtekening vervalst is op een officieel document, dan valt dit onder valsheid in geschrifte. Dit is strafbaar en daders kunnen hiervoor veroordeeld worden tot geldboetes of een gevangenisstraf.
De beveiliging van digitale handtekeningen is afhankelijk van robuuste authenticatiemaatregelen en encryptiealgoritmen. Cybercriminelen kunnen echter authenticatiekwetsbaarheden misbruiken om deze beveiligingsmaatregelen te omzeilen, waardoor ze digitale handtekeningen kunnen vervalsen of manipuleren .
Belangrijk: Als u een document digitaal ondertekent met behulp van een digitaal certificaat dat u zelf hebt gemaakt en u het digitaal ondertekende bestand vervolgens deelt, kunnen andere mensen de authenticiteit van uw digitale handtekening niet verifiëren, tenzij ze handmatig beslissen of ze uw zelfondertekende certificaat vertrouwen.
Digitale handtekeningen zijn een veilige en efficiënte manier om documenten elektronisch te ondertekenen en te authenticeren , en zo hun authenticiteit en integriteit te garanderen. Door digitale handtekeningen te gebruiken, kunt u documenten snel en eenvoudig ondertekenen en er zeker van zijn dat ze niet kunnen worden gemanipuleerd of vervalst.
Wees u bewust van risico's: Bedrijven en personen moeten zich bewust zijn van de risico's die gepaard gaan met digitale handtekeningen, waaronder vervalsing en identiteitsdiefstal, malware, fraude, juridische risico's en beveiligingskwetsbaarheden . Ze moeten passende maatregelen nemen om deze risico's te beperken, zoals het gebruik van encryptie en PKI-technologie.
De "elektronische handtekening" is een elektronisch mechanisme, gebaseerd op het gebruik van cryptografische functies, met het doel dezelfde functionaliteiten en garanties dan de handgeschreven handtekening te verschaffen.
Om een digitale handtekening veilig te maken, hebt u een paar sleutels nodig: een openbare sleutel en een privésleutel . De privésleutel wordt geheim gehouden door de ondertekenaar en wordt gebruikt om de handtekening te versleutelen, terwijl de openbare sleutel beschikbaar is voor iedereen om de handtekening te verifiëren.
DigiD is je digitale handtekening in de vorm van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Je hebt je DigiD nodig om je aangifte digitaal te versturen. Ook gebruik je je DigiD bij andere overheidsinstellingen, bijvoorbeeld om studiefinanciering aan te vragen.
Een elektronische handtekening die met Docusign is gezet, heeft een audittrail, verzegeling, krachtige verificatie en beveiliging op bankniveau. Hierdoor kunnen gebruikers erop vertrouwen dat documenten die met Docusign eSignature zijn ondertekend, rechtsgeldig zijn.
Om E-sign te valideren in Adobe Acrobat Reader, klikt u op het eSign gemarkeerd in het rode vak. Zodra de gebruiker op de afbeelding klikt, wordt hij gevraagd het volgende venster te openen (Signature Validation Status). Klik op de knop Signature Properties om de signature properties te controleren.
Zo kan een handtekening kan met een rubberen stempel gezet zijn. Hierbij zie je vaak dat de inkt onevenredig over de handtekening uitgespreid is. De randen van de lijnen zijn dikker dan het middendeel, en vaak is er een wazige uitloop aan de randen te zien.
Bij de gekwalificeerde elektronische handtekening wordt gebruik gemaakt van een gekwalificeerd persoonsgebonden of organisatiegebonden PKI certificaat ter authenticatie van de ondertekenaar. Dit certificaat garandeert in hoogste mate de identiteit van de ondertekenaar.
Eisen aan een elektronische handtekening
De handtekening moet op unieke wijze aan de ondertekenaar zijn verbonden. Ook moet de handtekening zijn gemaakt met middelen die de ondertekenaar helemaal onder zijn controle kan houden. Wijzigingen die achteraf aan de handtekening zijn aangebracht, moeten op te sporen zijn.
Als uw handtekening is vervalst moet u stellig ontkennen dat het uw handtekening is. Als u dat doet dan ligt de bewijslast bij de wederpartij. Hij of zij zal dan moeten bewijzen dat het wel uw handtekening is.
Verbeterde beveiliging: Digitale handtekeningen bieden extra beveiliging door geavanceerde encryptie, decryptie en een onvervalsbaar audit trail dat alle wijzigingen in het document weergeeft . Ze garanderen de oorsprong, integriteit en onbetwistbaarheid van het ondertekende document of de informatie.
Als iemand uw digitale handtekening verkrijgt, hetzij via malware op uw computer of op een andere manier, kan hij deze handtekening gebruiken om documenten te ondertekenen zonder uw toestemming. Uw digitale handtekening kan worden gebruikt om aankopen te doen, eigendommen te verkopen en meer .
Wat kan iemand met uw handtekening doen? Slechts één vervalst document kan een wereld van juridische problemen creëren. Daders kunnen toegang krijgen tot uw financiën en persoonlijke informatie, een schriftelijk contract aangaan dat u aansprakelijk stelt en zelfs uw vervalste handtekening gebruiken om identiteitsfraude te plegen .