Door de chemische en fysische eigenschappen van diesel te begrijpen, kun je controles uitvoeren om de gevaren van diesel op je werkplek of bij thuisopslag te verminderen. Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt.
Bijvoorbeeld, als diesel in aanraking komt met lucht bij een temperatuur van 210 graden Celsius, dan vindt er ontbranding plaats.
' Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Nee, onder normale omgevingscondities is er geen explosieve atmosfeer bij dieselolie, maar er zijn uitzonderingen. Normale omgevingscondities zijn voor ATEX: Temperatuur -20°C tot + 60 °C.
H226 Ontvlambare vloeistof en damp. H304 Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt. H315 Veroorzaakt huidirritatie. H332 Schadelijk bij inademing.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
H304 - Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt. H373 - Kan schade aan organen veroorzaken bij langdurige of herhaalde blootstelling. (beenmerg, lever, thymus) H411 - Giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.
Het vlampunt van de gebruikte smeerolie ligt ver boven de 100 graden Celsius. Zelfs als tijdens het gebruik wat brandstof met de olie vermengd raakt, komt het vlampunt van de uiteindelijke afgewerkte olie niet onder de 60 graden Celsius. Het mengen van afgewerkte olie met andere afvalstoffen is verboden.
Diesel. Diesel is niet bijzonder vluchtig, maar gezien de grote volumes die worden afgeleverd kan hierbij toch geurhinder ontstaan. Bij geurhinder door het verladen van diesel, kan in sommige gevallen het emissiepunt verplaatst worden.
Diesel bij benzine
Diesel in een benzinemotor is ook niet aan te bevelen. Dit geldt zeker voor de nieuwere benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt.
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren. De druk en temperatuur zijn zo hoog dat het mengsel van brandstof en lucht uit zichzelf spontaan kan ontbranden. Wanneer de motor nog niet draait, is er van hoge druk en temperatuur nog geen sprake.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Bij een dieselmotor wordt de diesel ingespoten wanneer de zuiger bijna op haar hoogste punt staat. De warmte die door de druk is opgebouwd laat het mengsel ontbranden. een uitlaatslag waarbij de uitlaatklep open gaat, de uitlaatgassen uit de cilinder worden gedreven en de uitlaatklep weer dichtgaat.
Ook kan de olie zelf in brand vliegen als de zelfontbrandingstemperatuur van ongeveer 315° C wordt bereikt. Dat geldt niet alleen voor een frituur, maar voor elke pan waar olie in verhit wordt. Ook een koekenpan.
Vlam-in-de-pan is het verschijnsel waarbij hete (kokende) olie in een pan in brand vliegt. De ontsteking gebeurt doorgaans door het overkoken, waarbij de olie in contact komt met de warmtebron onder de pan. De olie kan echter ook de zelfontbrandingstemperatuur bereiken (ongeveer 320 °C) en spontaan ontbranden.
Behalve vloeibaar frituurvet is gewone plantaardige olie, zoals zonnebloemolie en olijfolie, ook geschikt om in te frituren. Extra vierge olijfolie is minder geschikt voor verhitten bij hele hoge temperaturen voor langere tijd. De smaak gaat grotendeels verloren na verhitting.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Inademing van dieseldamp kan uw gezondheid nadelig beïnvloeden en blootstelling aan de rook kan irritatie in uw ogen of luchtwegen veroorzaken.
Dampen zijn zwaarder dan lucht en kunnen zich over een aanzienlijke afstand van de ontstekingsbron verspreiden, alvorens weer in de richting van de ontstekingsbron te ontbranden. Vermijd contact met hete oppervlakken.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Slechts 12 procent van alle gemeten auto's is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot.
Diesel in benzine is wel degelijk zeer schadelijk. Hierdoor zakt het octaan getal en pingel de motor echt geheel kapot. Reeds meerdere motoren gezien waar dit gebeurd is. Ook het moderne brandstof systeem kan er niet tegen dit zowel bij diesel al vlug tussen 5000 en 10000 euro voor hele systeem.