De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant. De stijging van de prijs van diesel komt vooral doordat de brandstof voor het grootste deel werd gehaald uit Rusland. Europese sancties bepalen dat importeurs vanwege de oorlog naar andere leveranciers moeten zoeken.
Ons advies aan dieselrijders
We adviseren niet om een nieuwe dieselauto te kopen. Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto.
Ben je een echte asfaltvreter en rijd je dus veel kilometers per jaar?Dan is een diesel waarschijnlijk verstandiger dan een benzineauto. De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
In 2024 wordt tanken nóg duurder
Wanneer in de plannen niets verandert, wordt de accijnskorting in 2024 helemaal losgelaten. Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent.
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
In 2023 kunt u een groot aantal goede hybrides met een stekker kopen. Wat ons betreft springen de Toyota Prius, de BMW 3 Serie, de Peugeot 408, de Opel Astra GSe, De Audi A3 Sportback en de Volvo V60 er echt bovenuit. Welke van deze auto's voor u de beste is, is afhankelijk van uw eigen wensen.
De belangrijkste reden om voor diesel auto's te kiezen is dat diesel voordeliger is in verbruik. Niet alleen de dieselprijs aan de pomp ligt veel lager maar een dieselmotor is veel zuiniger in vergelijking met de benzine variant.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Het ontzwavelen gebeurt met waterstof, dat wordt gewonnen met aardgas en daar komt veel energie bij kijken. Daarnaast zijn de gas- en energieprijzen de afgelopen maanden omhoog geschoten, dat is ook een van de redenen waarom diesel duurder is geworden.
Op internet zijn diverse rekenmodules te vinden waarmee het exacte omslagpunt kan worden berekend. Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine.
Wanneer de brandstoftank helemaal leeg raakt, kan dit schade aan de auto veroorzaken die niet onder de voertuiggarantie valt. Als de tank is leeggereden: Voeg minimaal 5 L brandstof toe om de motor opnieuw te starten.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Met ingang van 1 januari 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen. Ook bestelauto's vallen onder het verbod. Het verbod geldt alleen voor nieuwe auto's. Wil je na 1 januari 2035 een tweedehands benzineauto kopen dan is dat gewoon toegestaan.
16 september 2022 Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel
Diesel is vandaag de dag (soms) duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto's.
De kosten en winsten van raffinage methoden en -processen weerspiegelen in hoge mate de prijzen van diesel. Afgezien daarvan zijn de kosten en winsten van distributie-, marketing- en verkoop stations ook een factor voor de dieselprijzen.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen. Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
Een doorsnee diesel verbruikt gemiddeld 15 procent minder dan een gelijkaardig benzinemodel. Dieselmotoren zijn daarnaast ook oersterk. Een diesel heeft minder moeite om een aanhangwagen of caravan te trekken dan een benzinewagen. De sterkte uit zich ook in een langere levensduur.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.