Door deze verbranding ontstaat er energie die gebruikt wordt om de motor te laten draaien. Het verschil tussen benzine en diesel is dat de diesel uit zichzelf ontbrand en er bij een benzinemotor gebruik gemaakt wordt van een bougie.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen. In een benzinemotor gebeurt het ontsteken met behulp van een vonk, opgewekt door bougies.
2. Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop. 3. Bij de meeste tankstations kun je ook je bandenspanning controleren en zo nodig de banden bijvullen.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Definitie benzine
Bij de term 'benzine' gaat het hier dus niet alleen om de zuivere benzine met de code UN 1203, maar ook om andere lichte aardoliedestillaten. Ook vallen stoffen met de code UN 1268 onder deze definitie.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg. Sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd.
Het vermogen en koppel (verschil diesel en benzine)
Het voornaamste verschil tussen het rijden in een auto op diesel en het rijden in een auto op benzine zit hem in het vermogen en de koppel. Een auto die op diesel rijdt heeft vaak meer koppel. Een auto op benzine heeft vaak meer vermogen.
Dieselauto's hebben doorgaans lagere volumetrische brandstofverbruikscijfers dan vergelijkbare benzinevoertuigen . Het voordeel in termen van CO2-uitstoot is echter aanzienlijk lager, aangezien de verbranding van 1 liter dieselbrandstof ongeveer 13% meer CO2 vrijgeeft dan voor dezelfde hoeveelheid benzinebrandstof.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Re: Welke diesel te vergelijken met 170pk benzine
Dieselmotoren zijn over het algemeen zwaarder dan benzinemotoren, het koppel van dieselmotoren is over het algemeen hoger dan bij benzinemotoren en het max. motortoerental is daarnaast weer een stuk lager.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Benzine is te herkennen aan een ronde sticker.Diesel krijgt een vierkant en een ruit staat voor gas of waterstof. De nieuwe namen en stickers zijn ook terug te vinden op de informatiesite van de overheid.
In benzinemotoren worden gas en lucht gemengd, en vervolgens samengeperst en ontstoken. Een ander verschil is natuurlijk het type brandstof dat wordt gebruikt. Diesel is zwaarder dan benzine en verdampt daarom langzamer . Het stoot minder CO2 en methaan uit, maar produceert hogere niveaus van schadelijke stikstofverbindingen.
Diesel is een "zacht" mengsel wat niet bijt, het laat inderdaad een vettig laagje achter. Je kunt er vuil redelijk mee losweken en laat inderdaad een smeerlaagje achter wat ervoor zorgt dat iets soepel draait en niet gaat roesten.
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft dieseluitlaatgassen geclassificeerd als een bekende kankerverwekkende stof voor mensen , op basis van wetenschappelijk bewijs dat blootstelling aan dieseluitlaatgassen in verband brengt met longkanker. Astma. Blootstelling aan dieseluitlaatgassen, met name kleine roetdeeltjes, kan astma-aanvallen veroorzaken.
Toyota Prius Plug-in Hybride allerschoonste auto. In een Amerikaanse onderzoek naar de totale uitstoot van ruim 1.200 automodellen kwam de Toyota Prius Plug-in Hybrid als schoonste en groenste auto naar voren.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Dieselauto's stoten over het algemeen minder koolwaterstoffen, koolmonoxide en lood uit dan benzineauto's , maar ze produceren wel meer schadelijke gassen en aanzienlijk meer fijnstof.
Brandstofefficiëntie: Dieselmotoren zijn doorgaans veel zuiniger dan benzinemotoren , zelfs die met zeer hoge compressieverhoudingen. Dieselbrandstof is ook energierijker dan benzine, wat betekent dat er meer energie per gallon zit. Als gevolg hiervan is het niet ongewoon dat een dieselauto 50 mpg of meer haalt.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Diesels leveren veel koppel in het middenbereik voor moeiteloze trekkracht en als je dan in een gewone benzineauto stapt, zul je merken dat die behoorlijk slap is totdat je je rijtechniek aanpast. Maar benzineauto's reageren goed op toeren, terwijl diesels gewoon hun kracht verliezen.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.