Conclusie. De Mazda CX-3 is niet de meest verkochte onder de middenklasse-SUV's. Hij verdient meer waardering, door zijn geslaagde uiterlijk –OK, kwestie van smaak-, maar vooral door zijn prima rijeigenschappen, zeer fijne motor karakter en uitmuntende kwaliteit.
De Mazda CX-3 is typisch zo'n Japanse auto waarover de Wegenwacht echt niets heeft te melden. Kwalitatief zijn deze auto's ronduit uitstekend. Het is best bijzonder om te noteren dat de SkyActiv-motoren, ondanks dat ze technisch enigszins afwijken van gangbare techniek, ook uitermate betrouwbaar blijken.
De Mazda CX-5 is de grootste crossover van Mazda. De Mazda CX-3 en CX-30 zijn ongeveer even hoog, maar de CX-5 is 15 centimeter hoger. Dat maakt het eigenlijk een crossover SUV.
In het prille begin produceerde Mazda de CX-3 alleen in Hiroshima, maar sinds oktober vorig jaar rolt Mazda's compacte cross-over ook in Thailand van de band. Nu voegt Mazda Mazda daar een derde productielocatie aan toe. Vanaf heden ziet de CX-3 ook in Mazda's Hofu-fabriek in het Japanse Yamaguchi het levenslicht.
Uw Mazda CX30 is dus ontwikkeld op basis van E10 brandstof. Daarbij geeft Mazda ook aan dat alle modellen vanaf bouwjaar 2002 geschikt zijn voor gebruik van E10.
Er bestaat slechts één carrosserievariant van de Mazda CX-3 en dat is een vijfdeurs met vijf zitplaatsen. De Mazda CX-3 is te koop met de 2,0-liter Skyactiv benzinemotor met twee vermogens. De lichtste CX-3 is de 120 pk variant en daarna volgt een versie met 150 pk. De dieselmotor is de 1,5-liter Skyactiv-D met 105 pk.
De Mazda CX-3 is een compacte auto met een hogere zit, die in de categorie compacte crossover-SUV's valt. Bij deze auto staan design en rijgedrag voorop, voor een acceptabele prijs.
Uw Mazda CX-3 mag maximaa 1.200 kg trekken.
Ondanks de geringe hoogte is het interieur minstens zo ruim als dat van de concurrenten. De voor een SUV zo kenmerkende hoge instap en hoge zit ontbreken (de zithoogte is welgeteld 3 cm hoger dan in een Mazda3).
De prijs van de Mazda CX-3 start bij 22.490 euro voor de Skyactiv-G 121 pk Skydrive met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de Skyactiv-G 121 pk Skycruise Takumi met 6-traps automaat en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 28.790 euro.
Het heeft ook een grote reputatie in betrouwbaarheid en het is gerangschikt op de 5e meest betrouwbare merk van de 32 automerken. Mazda CX-5 is een zeer betrouwbare en duurzame auto met een betrouwbaarheidsscore van 81 op 100 door J.D Power.
De Mazda CX-5 is zo betrouwbaar als je maar van een Japanse auto mag verwachten. Er is één kleinigheid waarvoor de Wegenwacht wel eens wordt ingeschakeld. Het massacontact tussen de accu en de carrosserie kan wel eens slecht contact maken, of zelfs los raken.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De CX-5 is ook een ijzersterk trekpaard. Handgeschakelde varianten trekken (geremd) minimaal 1.800 kg, terwijl de versie met automaat zelfs start bij 2.000 kg. De versie met Skyactiv-D 184 dieselmotor en vierwielaandrijving is helemaal compleet met een trekgewicht van 2.100 kg.
Wettelijk is de Caravan van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda CX-30 SkyActiv-X 180. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan! Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Mazda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat.
Vooralsnog gebruikt Mazda zestraps automaten
Hoe lichter, hoe beter! Waar de acht-, negen- en zelfs tientrapsautomaat steeds meer normaal wordt in autoland, houdt Mazda in zijn modellen nog altijd vast aan een conventionele zestraps automaat.
De GT-M Line is gebaseerd op het middelste uitrustingsniveau, de TS of TS+ en zit net onder de topversies, de GT-M, maar beschikt standaard over een aantal interessante opties van deze meest luxe uitvoering.
Hoe groot is de Mazda Mazda2? De Mazda Mazda2 is 4,065 meter lang, 1,695 meter breed en 1,495 meter hoog.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.