Daarbij staan gemeenten ook bekend als goede werkgever in de vorm van vrijheid in je functie en goede arbeidsvoorwaarden. Uit jaarverslagen van 2017 blijkt dat in totaal 963.690 personen werkzaam zijn in de publieke sector en daarmee iets willen bijdragen aan de maatschappij.
Binnen een gemeente werken mensen van alle leeftijden, alle niveaus en met verschillende achtergronden. Hierdoor werk je met veel verschillende mensen samen, dit is niet alleen ontzettend leerzaam maar ook inspirerend! Je leert samenwerken en ontwikkelt een bepaalde sensitiviteit en mensenkennis.
Veel overheidsbedrijven benadrukken dat ze hun ict'ers 'marktconform' betalen, zoals dat heet. Met de nodige extralegale voordelen, al is de bedrijfswagen hier meestal niet bij. Maar bij overheidsbedrijven weegt anciënniteit in de verloning na verloop van tijd ook wel flink door. Om van je pensioen nog maar te zwijgen.
Werkenden in de publieke sector zijn namelijk gelukkiger in hun werk dan werkenden in de private sector. Niet alleen beoordelen ze hun werkgeluk én hun algehele geluk hoger, ook scoren ze op diverse waarden die bepalend zijn voor werkgeluk beter dan hun collega's in het bedrijfsleven.
Gemeente voert landelijk en eigen beleid uit
Bijvoorbeeld het bouwen van een theater, het aanleggen van een fietspad of het bouwen van woningen. Het maken van die keuzes is de belangrijkste taak van het gemeentebestuur. Daarnaast voert de gemeente ook veel landelijke wetten uit.
Aan het hoofd van de gemeentelijke organisatie staat de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris heeft de leiding over de ambtenaren en vormt de verbinding tussen het college van B en W en het ambtelijk apparaat.
We spreken dan van een 'Publiekelijke Ondernemingsvorm'. Deze zijn opgericht door de overheid. Vormen zijn de staat, provincies, gemeenten, maar ook waterschappen, bedrijf- en productschappen vallen hieronder, zolang ze onder de overheid vallen.
Het geheel van het Rijk, de provincies, de gemeenten, de samenwerkingsverbanden op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, de waterschappen en de publiekrechtelijke bedrijfsorganisaties.
Zowel gemeentebesturen, politie, brandweer, OCMW's, onderwijs, De Lijn, Kind & Gezin... behoren tot de openbare sector. Maar evengoed de NMBS, de Post, de ziekenhuizen en bibliotheken... .
De totale overheid bestaat uit de Rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen. Deze overheden nemen op tal van terreinen maatregelen, vaardigen wetten uit en zien toe op de naleving ervan. In totaal maken meer dan 1.600 organisaties en instanties deel uit van de overheid.
De Rijksoverheid is een betrouwbare en stabiele werkgever. Je weet waar je aan toe bent als je hier gaat werken. Er zijn heldere arbeidsvoorwaarden, een duidelijk takenpakket en goede begeleiding. Alle randzaken voor jou als werknemer zijn netjes geregeld.
Een salarisschaal heeft een minimum- en een maximum salaris en bestaat uit een aantal periodieken. Een periodiek is een extra bedrag boven het minimum van de salarisschaal. Bij goed functioneren, krijgt een ambtenaar elk jaar een periodiek erbij. Totdat hij aan het eind van zijn salarisschaal zit.
Dit levert ambtenaren voordelen op ten opzichte van hun collega's in het bedrijfsleven. Ambtenaren staan erom bekend zeer nette klanten te zijn. Over het algemeen hebben ambtenaren langdurende dienstverbanden, wonen ze relatief vaak in een koophuis en zijn ze risicomijdend.
' Een ambtenaar moet initiatiefrijk zijn, risico's durven nemen, maar ook loyaal zijn en goed advies geven. In het boek geeft Jeroen Busscher, een bekende managementdenker, tips over leidinggeven aan 'de ideale ambtenaar'.
De opleidingen voor het beroep ambtenaar worden op alle niveaus in Nederland aangeboden. Dit betekent dat je zowel met een mbo-, hbo-, als een wo-opleiding aan de slag kunt gaan als ambtenaar. Houd er rekening mee dat het niveau bepalend is voor de banen die je als ambtenaar kan vervullen.
Alle ambtenaren bij de rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen vallen onder de noemer genormaliseerde ambtenaar. Ook medewerkers van overheidswerkgevers zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), De Nederlandsche Bank, het CBR, CBS en UWV zijn genormaliseerde ambtenaren.
De semioverheid is een algemene aanduiding die gebruikt wordt voor veel verschillende organisaties. Het gaat dan om organisaties die niet officieel bij de overheid horen, maar hier wel veel mee te maken hebben. Werkt u bij een semioverheidsbedrijf, dan bent u een semiambtenaar.
In de afgelopen vijf jaar tijd is het aantal ambtenaren met 65.000 gekrompen naar 915.000. Deze krimp is vooral zichtbaar binnen het Rijk, provincies en de gemeenten. Tegelijkertijd stijgt het aantal vrouwen in de publieke sector jaarlijks. Ook steeds meer managementposities worden door vrouwen ingenomen.
Het beste antwoord. Voor functies aan de balie bij burgerzaken is meestal geen specifieke opleiding gevraagd en is het gewenste niveau MBO/HBO. Om veel verschillende zaken aan de balie af te kunnen handelen is echter wel vaak veel kennis en ervaring vereist.
Gemeenten en provincies hebben eigen inkomsten en krijgen geld van de Rijksoverheid. De eigen inkomsten komen uit belastingen en bezittingen, zoals een gemeentelijk havenbedrijf. Via het gemeentefonds, provinciefonds en speciale uitkeringen krijgen gemeenten en provincies geld van de rijksoverheid.
Elke gemeente heeft een gemeenteraad, een burgemeester en een college van burgemeester en wethouders (B en W). Een belangrijke taak van de gemeenteraad is om het college te controleren. Het college moet op zijn beurt verantwoording afleggen aan de gemeenteraad. Een wethouder kan geen lid van de gemeenteraad zijn.
De burgemeester vormt samen met de wethouders het dagelijks bestuur van de gemeente. De burgemeester heeft eigen taken en bevoegdheden en is voorzitter van de gemeenteraad.