Afname #DMT is niet verplicht voor scholen! De #onderwijsinspectie verplicht scholen om een leerlingvolgsysteem te hebben en om in groep 8 een eindtoets af te nemen. De inspectie beoordeelt de opbrengsten (o.a. toetsresultaten) van scholen, maar welke toetsen daarvoor gebruikt worden is aan de scholen zelf.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) is een Cito-toets en laat zien hoe goed je kind is in technisch lezen. Bij technisch lezen moet hij letters koppelen aan klanken, zodat hij woorden kan herkennen. De toets maakt onderdeel uit van het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten.
Gemiddeld genomen leren alle kinderen in groep 3 lezen. Vanaf halverwege groep 3 wordt dan ook de drie-minuten-toets (DMT) afgenomen. Dit is een belangrijk middel om te zien hoe snel en foutloos een kind kan lezen. Elk kind krijgt hier tijdens zijn schooltijd dus meerdere keren mee te maken.
De DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. Dat is een test van 3 minuten waarin een leerling zo snel en foutloos mogelijk losse woordjes hardop leest. Deze toetsen vinden plaats vanaf de tweede helft van het schooljaar in groep 3, wanneer het kind voor het eerst leert lezen.
Zoals aangeven wordt de DMT afgenomen in groep 3 tot en met groep 8. Dat gebeurt twee keer per jaar: halverwege (januari/februari) en - behalve in groep 8 - aan het einde (mei/juni) van het schooljaar. Hoe verder je kind komt op de basisschool, hoe meer en hoe moeilijker woorden het zal kunnen lezen.
Focus niet te veel op die DMT-score maar laat je kind zo veel mogelijk lezen - boeken, strips, ondertiteling. Het maakt niet uit wát je kind thuis leest, als je kind maar leest. Hoe meer leeskilometers, hoe beter. En vooral: zorg dat je kind je kind plezier krijgt in lezen (of in elk geval geen (grotere) hekel).
Alle leerlingen van groep 8 maken de eindtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen.
Wel blijkt er een richtinggevend aantal te zijn, gebaseerd op verschillende onderzoeken: basisschoolleerlingen moeten ongeveer tussen de 50 en 70 woorden per minuut correct kunnen lezen om een tekst goed te kunnen begrijpen.
Race-lezen gaat als volgt
In een minuut worden zoveel mogelijk woorden gelezen. Na de eerste keer wordt er een streep gezet onder het laatste woord dat gelezen is. De tweede keer probeert de leerling in die ene minuut nog meer woorden te lezen. Er wordt weer helemaal bovenaan, bij het begin, begonnen.
De prijs voor een gram DMT ligt vaak tussen de 50 tot 100 euro.
Als je DMT rookt werkt het zeer kort en heftig. De effecten beginnen na een paar seconden en duren slechts 5-10 minuten en na 30 minuten ben je helemaal nuchter. De gebruiker ondergaat visuele en sterke mentale ervaringen. Men ziet bewegende beelden en helder gekleurde patronen.
Bij een AVI-toets wordt het technisch lezen van een hele tekst getoetst, terwijl de DMT alleen het pure technische lezen meet. De DMT bestaat alleen uit losse woorden. De leerling heeft dan dus geen context om de betekenis van woorden af te leiden. Bij AVI heeft hij die wel.
De AVI-toets brengt de ontwikkeling en vaardigheid van kinderen in kaart op het gebied van technisch lezen van een tekst. 'Bij technisch lezen gaat er vooral om dat kinderen de geschreven tekst correct en vlot uitspreken en bij begrijpend lezen gaat het om het begrijpen van de tekst.
De ruwe scores op de toetsen (de ruwe score is het totaal aantal goed gelezen woorden op de combinatie van gebruikte leeskaarten) zijn daartoe te transformeren in scores op één vaardigheidsschaal.
De kernvakken in groep 4 zijn: lezen, schrijven, spellen en rekenen.
Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen. Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen.
Waarom race lezen? Het leestempo verhogen; dat willen we meestal graag. Een aantal leerlingen kunnen wel goed lezen, maar moeten dit automatiseren om het tempo te kunnen verhogen. Veel oefenen met lezen is de enige oplossing.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het is een systeem dat is ontwikkeld vanuit de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen om de leesvaardigheid van kinderen te kunnen meten. Ook kan door middel van het AVI-niveau de moeilijkheidsgraad van een tekst bepaald worden.
In 2017 behaalden 6154 leerlingen de maximale score van 550. De maximale score van 550 kan ook worden behaald als er fouten worden gemaakt. Voor de maximale score van 550 moest een leerling 20 fouten of minder maken (van in totaal 220 taal- en rekenopgaven). Bij deze score adviseren scholen het vwo-niveau.
Leerlingen waarvan de resultaten niet meetellen zijn: zeer moeilijk lerende leerlingen (IQ<75) leerlingen met ontwikkelingsperspectief vso-arbeidsmarkt of vso-dagbesteding. leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
je één 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn; je een 4 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn. En het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 is; je 2 keer een 5 hebt, of een 5 en een 4, en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn.
Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V. Het hoogste niveau is A, en het laagste niveau is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.