Code geel – Wees alert – De weersomstandigheden kunnen zorgen voor extra gevaar in het verkeer. Je wordt aangespoord om goed op te letten en pas ook je snelheid op de omstandigheden aan. Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer.
Oranje: het weer is gevaarlijk en ongewoon.
Code oranje wordt afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent is of meer. Bij extreem weer moet je denken aan flinke sneeuw of ijsregen, onweer, regen of windstoten.
Bij code geel is er mogelijk kans op gevaarlijk weer, met een zekerheid van minstens 60 procent. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan gladheid, regen, windstoten of extreme hitte. Gelukkig kun je op die momenten vrijwel altijd nog je ding doen, en dus ook een rondje gaan fietsen.
Wat moet je doen bij code oranje? Wordt er code oranje afgegeven, dan is er kans op schade letsel of veel overlast. Je wordt in een dergelijk geval aangeraden om risico's te beperken door niet slechts alert te zijn, maar ook voorzorgsmaatregelen te nemen passend bij de voorspelde weerssituatie.
Code geel – Wees alert – De weersomstandigheden kunnen zorgen voor extra gevaar in het verkeer. Je wordt aangespoord om goed op te letten en pas ook je snelheid op de omstandigheden aan. Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op?
Code oranje
Er is namelijk grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij 'de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast'. Je kent ze waarschijnlijk van nog zwaardere windstoten bijvoorbeeld (120+ km per uur), grootschalige gladheid door ijzel, of meerdere dagen met extreme hitte.
Wat betekent code geel, oranje en rood? De coronabarometer kent drie fases die de druk op de zorg weerspiegelen: Code geel: de epidemiologische situatie en druk op de ziekenhuizen is onder controle. Nieuwe hospitalisaties/dag: minder dan 65, bezetting intensieve zorg: minder dan 300 bedden.
Blijf vooral ontspannen fietsen, zegt de Fietsersbond. "Wat je vooral niet moet doen als je tegen de wind in fietst is: op de pedalen gaan staan, heen en weer schudden, je jasje laten fladderen". Dan vang je alleen maar meer wind. Wat wel helpt: "Zoveel mogelijk doen of je een wielrenner bent.
Een aantal tips, zodat jij je huis veilig zijn tijdens de storm: Iets wat je nog even snel kan doen is je tuinmeubilair dat buiten staat, opbergen. Ook losse potten, fietsen en parasols kun je beter niet buiten laten staan. Houd alle rolluiken en zonneschermen opgerold en check of ze goed vastzitten.
Rijkswaterstaat raadt weggebruikers af om in de provincies waar code rood geldt de weg op te gaan, als dat niet persé noodzakelijk is. Ook waar code oranje geldt is het verstandig de reis indien mogelijk uit te stellen.
Met uitzondering van de kuststrook komt plaatselijk dichte mist voor. Het verkeer kan hier hinder van ondervinden.
Sinds 16 februari 2022 kijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken weer naar de volledige veiligheidssituatie in een land, net zoals voor corona het geval was. Landen die net zo veilig worden bevonden als Nederland krijgen kleurcode groen. Bekijk welke landen welke kleurcode hebben.
Een landelijke route met veel bomen kunt u het beste bewaren voor dagen waarop het niet stormt. Heeft u een flinke dosis pech, dan kan er namelijk zo een boom omwaaien en op uw auto vallen. Ook zijn takken op de weg allesbehalve ideaal. Parkeer uw auto ook op een slimme plek.
Bereikt een windvlaag een snelheid van minstens 50 kilometer per uur, dan is er sprake van een windstoot. Zodra de windstoten snelheden van boven de 75 kilometer per uur bereiken, dan volgt er een waarschuwing voor zware windstoten.
Extra gevaarlijk: bruggen, dijken en open vlaktes. Daar heeft de wind vrij spel en windstoten raken je extra hard. Geniepig: als je vlak langs een gebouw of een vrachtauto rijdt, rij je even in de luwte. Zodra je voorbij bent krijg je de volle laag.
Over het algemeen geldt dat werken vanaf windkracht 6 gevaarlijk wordt. Dan mogen werknemers niet meer werken op rolsteigers, hangsteigers, werkbakken en hoogwerkers en geen ladders meer gebruiken. Ook gelden beperkingen voor werken met hijskranen en werken op stabiele werkplaatsen zoals daken van tanks en schepen.
Ter vergelijking: Windkracht 9 schoorsteenkappen, antennes en dakpannen waaien weg, kinderen moeten moeite doen om te blijven staan, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog Windkracht 10 aanzienlijke schade aan gebouwen, volwassenen hebben veel moeite om te blijven staan, bomen raken ontworteld, vogels ...
Er zijn momenteel geen waarschuwingen van kracht.
Een coronagolf leidt mogelijk tot crisisfase 3 (“code zwart”): een zeer ernstige verstoring van de gezondheidszorg. Dan kun je als zorgverlener voor ingewikkelde keuzes worden gesteld.
Reisregels vanaf 11 maart
De algemene verplichting om een Passenger Locator Form (PLF) in te vullen vervalt. Het PLF is enkel nog verplicht voor wie met een vervoerder naar België reist vanuit een derde land dat niet op de witte lijst van de Europese Unie staat.
Code rood (weeralarm): onderneem actie. Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn.
Er zijn vandaag geen waarschuwingen van kracht.
Noord-Holland, Noord-Brabant, Groningen en Drenthe zijn rood geworden op de kaart van coronagevallen in Europa. Daarmee staat nu heel Nederland op het een na hoogste waarschuwingsniveau. De vier provincies waren oranje, maar gaan omhoog door de snelle stijging van het aantal positieve tests.
Bij windkracht 10, een zware storm, worden bomen ontworteld en kracht 11, een zeer zware storm, leidt tot zware schade in steden en bossen.