Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Is rijden op CNG veilig(er)?
Het is even veilig als een benzine- of dieselvoertuig. De aardgastank is solide en volledig afgesloten. Autoconstructeurs passen bij de fabricatie van voertuigen op aardgas de meest strikte veiligheidsnormen toe.
Naast het brede scala aan voordelen dat rijden in een CNG wagen biedt, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Om te beginnen zijn CNG wagens duurder in aankoop dan voertuigen op benzine. De aanschafprijs van een CNG wagen ligt dichter bij de aankoopprijs van een dieselauto. Ook betaal je meer wegenbelasting.
De prijsstijging van CNG is te vergelijken met die van benzine. Diesel is in verhouding ietsje meer gestegen (een kleine 30 procent) sinds september 2016, maar dat is louter te wijten aan de verhoogde accijnzen.
Verschillende studies tonen aan dat op CNG de uitstoot van partikels met 99 procent daalt, die van stikstofoxides met 50 à 60 procent en die van zwaveloxides met 80 procent. Dat verklaart waarom steeds meer bussen op aardgas rijden.
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram. Alle CNG-wagens kunnen rijden op zowel laag- als hoogcalorisch gas.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Nadeel 2: CNG-auto's zijn duurder
De bekendste merken zijn Audi, Fiat, Seat, Volkswagen, Skoda en Opel. Een auto die op CNG rijdt is duurder in aanschaf en je betaalt meer wegenbelasting. De tank is doorgaans geïntegreerd in het chassis, dus die neemt praktisch geen ruimte in.
De afgelopen jaren schommelden de gemiddelde jaarprijzen voor CNG tussen de 0,80 en 1 euro (per kilogram), terwijl benzine en diesel tussen de 1,2 en 1,6 euro (per liter) hingen. Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
H280 - Bevat gas onder druk; kan ontploffen bij verwarming.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Wat zijn de voordelen van CNG? CNG is schoon en veel minder vervuilend dan benzine of diesel. Het allergrootste voordeel van een bedrijfswagen op CNG is dat je veel minder vervuilende stoffen uitstoot dan wanneer je met een bedrijfswagen op fossiele brandstof (in de meeste gevallen diesel) rijdt.
Het CNG-verbruik (in kg) is vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter). Met 20 euro CNG rij je ruim twee keer zo ver dan met 20 euro benzine. CNG tank je per kilo en kost slechts 1,10 euro/kg.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
LNG staat voor Liquified Natural Gas, vloeibaar gemaakt aardgas. CNG staat voor Compressed Natural Gas, samengeperst aardgas. Deze 2 producten zijn aardgasproducten en mag je niet verwarren met LPG. LPG staat voor Liquified Petroleum Gas, een restproduct van de olieraffinage.
CNG tanken is compleet vergelijkbaar met een klassieke wagen. Er is een vulzuil, een slang en een pistool. Die zien er iets anders uit dan een gewone tankopstelling, maar de werking is vergelijkbaar. Aan- en afkoppelen van het vulpistool is schoon en eenvoudig.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Moet die lelijke groene sticker van CNG op mijn wagen plakken? Ja ! Deze sticker dient geplaatst te worden op de achterkant van een voertuig met CNG.
Het grote nadeel van thuis CNG tanken, is dat het lang duurt: reken op 4 tot 5 uur, terwijl dat aan een station amper 4 tot 5 minuten in beslag neemt. Weet ook dat auto's op CNG in de regel meer kosten dat hun benzinedrinkende equivalent.