Volgens verschillende deskundige handelaren is de Chausson één van de betere Franse campers. In Nederland zie je ze niet zo gek veel, maar in Frankrijk rijden er zeer veel rond. De nieuwe modellen zien er minstens zo goed uit als de bekende dure Duitsers en kosten heel wat minder.
Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
Chausson campers worden geproduceert in het Franse Tournon-sur-Rhône, departement 07 in de Ardèche, tussen Lyon en Valence. In het hart van de wijngaarden van de Rhône-vallei worden jaarlijks ongeveer 7000 motorhomes geproduceerde op in een fabriek met een oppervlakte gelijk aan 33 voetbalvelden.
Deegflap. Deegenvelop voor bijvoorbeeld appelflap of deegflap gevuld met vis of vlees.
Franse fabrikant
Onze Challenger campers worden al meer dan 35 jaar ontworpen en gebouwd bij Trigano VDL in Tournon-sur-Rhône (Frankrijk).
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
AmorA Campers brengt een nieuwe buscamper op de markt die speciaal is gebouwd voor lange mensen. Camperbouwer AmorA heeft in de loop van de jaren opgemerkt dat lange personen problemen ondervinden in de camper. Zij hebben behoefte aan een bed met fatsoenlijke lengte en meer ruimte in de camper.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Goedkopere nieuwe en jonge campers uit Duitsland
Het is namelijk geen geheim dat de prijzen voor nieuwe en jonge campers in Duitsland een stuk lager liggen dan de prijzen in Nederland. Vooral een nieuwe camper en jonge campers met lage kilometerstanden zijn in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Hobby – Duitsland (Erwin Hymer Group) Het Duitse campermerk Hobby heeft campers met een uniek design en een ongekend aanbod accessoires. De campers zijn van hoge kwaliteit, hebben veel opbergruimte, een fijne sfeer en er zit veel extra's inbegrepen binnen de prijs. Echt all inclusive!
De Sunlight Cliff 540 is een van de goedkoopste nieuwe buscampers op de markt. De Fiat Ducato is vrij karig uitgerust, maar wel meteen goed bruikbaar als camper. De prijs van een standaardbuscamper kan met opties snel oplopen tot wel €100.000.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
De prijs van een camper is van enorm veel factoren afhankelijk; nieuw of tweedehands, bouwjaar, merk, comfort, kilometerstand… gemiddeld genomen kun je stellen dat een camper tussen de 15.000 en 150.000 euro kost.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
De kosten zijn ongeveer €206,00. Dit bedrag is een schatting (afhankelijk van de tijd die nodig is voor beoordeling).
De meeste campers hebben een laadvermogen van maximum 3500 kg of 3.5 ton, geschikt voor een bestuurder met rijbewijs B. Voor een camper met een hoger laadvermogen (+ 3500 kg) moet je minimum een rijbewijs C hebben. “Hoe groter (langer) een camper is, hoe vaak hij ook zwaarder is”.
De Fiat Ducato met 130 multijet diesel motor staat bekend als een betrouwbare auto en motor. Fiat is bij de introductie van de Euro 6D-temp motor overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een heel andere bouw en is hierdoor ook veel minder storingsgevoelig.