"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
€ 19,50 eenmalig, geen maandelijkse kosten.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Ad hoc laden betekent laden zonder laadpas, dit kan bijna overal in Europa. Bij publieke laadpunten van Shell Recharge kun je eenvoudig een laadsessie starten door de QR-sticker op het laadpunt te scannen en online te betalen met je VISA of mastercard.
Een app zoals 'Plugsurfing' laat vrijwel alle laadpalen in Europa zien. Met een laadpas kun je op die laadpunten zorgeloos laden. Maar je laadpas kan in het buitenland soms nog niet met alle laadpalen verbonden zijn. We raden daarom aan om ook de laadpas app naast de laadpaal zoeken app te houden.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,31 en de verdere kosten van de laadsessie (altijd € 0,39 per kWh in Nederland). Je betaalt daarnaast eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Neem meerdere laadpassen mee
De Shell Recharge laadpas (gratis) en de Plugsurfing laadpas (€9,95) hebben de beste dekking in Frankrijk. Als je die twee passen meeneemt samen met een willekeurige laadpas van jezelf (de ANWB-laadpas bijv.), dan zit je op de meeste locaties in Frankrijk wel goed.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
De ANWB laadpas heeft een goede dekking in het buitenland. Alle aangesloten laadpalen en de actuele tarieven vind je op de pagina van de ANWB Laadpas. Ook wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het de moeite waard om meerdere laadpassen bij je te hebben.
De beschikbaarheid en locaties van laadstations zijn binnenkort zichtbaar in de app van WeGo, het softwarebedrijf dat een deelplatform voor deelmobiliteit levert. In de app zal het ook mogelijk zijn om een laadpaal te reserveren.
Google Maps
De gratis navigatie app van Google is dé way to go. Google Maps (Android en iOS) biedt je 1001 opties. Zoals navigatie, plaatsen opslaan, realtime verkeersinformatie en offline kaarten.
Google Maps is gratis te gebruiken en beschikbaar voor iOS en Android. Verder werkt de dienst volledig online in uw browser. U heeft de auto's van Google vast wel eens door de straten zien rijden om informatie te verzamelen voor de verschillende diensten.
GPS Navigation BE-ON-ROAD
BE-ON-ROAD is gratis voor zowel Android als iOS. Het programma werkt met offline mappen die je moet aankopen en dan kan installeren op je toestel. De kaarten zien er best goed uit en bieden ook horeca- en parkeerinformatie.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.