“Nee, het is niet per definitie verplicht het btw-nummer van de opdrachtgever of klant op de factuur te vermelden.” “Het btw-nummer van de klant moet wél worden vermeld als er sprake is van een levering aan het buitenland of als de btw wordt verlegd.
Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan: de naam en het adres van de leverancier. het btw-identificatienummer van de leverancier. uw naam en adres.
Een opdrachtgever die een factuur ontvangt waarop btw in rekening wordt gebracht, terwijl er geen btw-nummer van de afzender op staat, mag die btw niet terugvragen en zal hem daarom niet willen betalen. Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden: Je wacht met factureren totdat je wél een btw-nummer hebt.
naam, adres en btw-identificatienummer van de leverancier of van de afnemer. omschrijving van het geleverde goed of van de verrichte dienst. prijzen exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief. de btw-bedragen, uitgesplitst naar btw-tarief.
Omdat je een kwitantie particulier stuurt, mag er geen btw over het bedrag gerekend worden. Om btw op een factuur te mogen zetten, heb je namelijk een btw nummer nodig. Je hebt als particulier doorgaans geen btw nummer. Het bedrag dat op de kwitantie wordt vermeld, is dus het bedrag dat jij zal ontvangen.
Facturen opmaken: je moet facturen uitschrijven voor de prestaties die je geleverd hebt. Op die facturen mag je wel geen btw aanrekenen. Op de factuur moet volgende vermelding aangebracht worden: 'kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting, btw niet van toepassing'.
Waarom is het btw-nummer nodig? Alle zzp'ers en eenmanszaken ontvangen een btw-nummer. Je gebruikt deze in je communicatie naar buiten. Zo kunnen je klanten eventueel opzoeken of ze te maken hebben met een legitiem bedrijf.
Wat je zeker moet vermelden in je factuur zijn: Je btw-identificatienummer en het btw-tarief dat van toepassing is. Het bedrag in- en exclusief btw. Je KVK-nummer.
Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.
Daarom moet je het verplicht vermelden op alle documenten van je zaak. Sterker nog: zonder btw-nummer kan je niet eens starten als zelfstandige. Het aanvragen van een btw-nummer is dus een noodzakelijke stap in het wettelijke proces om te starten als zelfstandige.
Een btw-id krijg je na inschrijving van een onderneming schriftelijk via de Belastingdienst als je onderneming voldoet de eisen van het ondernemerschap. Als je géén onderneming hebt, kun je géén btw-id aanvragen.
Volledige bedrijfsnaam en adres
Je vermeldt de juridische naam van de onderneming. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en vestigingsplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Met straatnaam en nummer + toevoeging indien van toepassing, postcode & PLAATSNAAM in hoofdletters.
Een btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, letter B, en een controlegetal van 2 cijfers. Bijvoorbeeld: NL123456789B01. Gebruikmaken van het btw-identificatienummer is sinds 1 januari 2020 verplicht.
Factureren zonder KvK-inschrijving kan niet. Op een factuur moet je wettelijk gezien een bedrijfsnaam, KvK-nummer en btw-nummer vermelden. Als particulier heb je dit niet. Wat je in plaats daarvan doet is een kwitantie opstellen en versturen.
Er zit in principe geen limiet aan de hoogte van een kwitantie. Let wel op dat als je heel veel inkomsten hebt uit overige werkzaamheden, de belastingdienst je wellicht als ondernemer kan gaan zien. Op dat moment moet je je inschrijven bij de KvK en btw gaan afdragen.
Je ondernemingsnummer bestaat uit 10 cijfers, dat je op alle handelsdocumenten moet vermelden. In de eerste plaats zijn dat uiteraard je facturen. Al horen daar ook nog een aantal andere gegevens op te staan, zoals een volgnummer en hoeveel btw je aanrekent.
Vermelding van het ondernemingsnummer op documenten
De vermelding van het ondernemingsnummer volstaat. Ondernemingen die ook voor BTW-doeleinden zijn geïdentificeerd, worden aangeraden om vóór hun ondernemingsnummer de afkorting 'BTW' te vermelden.
Toepassen van de verleggingsregeling is geen keuze maar verplicht. Pas de verleggingsregeling dan ook toe als dat nodig is en breng niet 'veiligheidshalve' toch maar btw in rekening.
Als u als leverancier btw in rekening brengt over uw omzet, betaalt u die aan ons. In een aantal gevallen betaalt niet u de btw, maar de ondernemer aan wie u diensten of goederen levert. U 'verlegt' de btw dan naar deze ondernemer. Dit is de verleggingsregeling.
Jij verlegt btw zodat de afnemer uit het buitenland de btw betaalt in zijn eigen land. Dat werkt als volgt: stuur je factuur zonder btw naar je klant. En hij berekent de btw die daar geldt dan weer door op zijn aangifte. Let op: de afnemer moet in het buitenland gevestigd zijn.
BTW BE + ondernemingsnummer = btw-nummer
Het btw-nummer bestaat uit je ondernemingsnummer, met “BTW BE” ervoor. Bijvoorbeeld: BTW BE 0123 456 789. In de volksmond worden de termen btw-nummer en ondernemingsnummer vaak door elkaar gebruikt. Logisch, aangezien het eigenlijke nummer hetzelfde is.
Artikel 44 van het btw-wetboek heeft echter een aantal uitzonderingen bepaald. Die activiteiten zijn vrijgesteld van btw. Dit gaat meestal over ondernemingen in de socio-culturele, financiële of medische sector. Als je bij de dokter gaat bijvoorbeeld, betaal je geen btw.
Voor de adressering aan de afnemer of opdrachtgever moet je het volgende aan NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats), altijd zo precies, gericht en volledig mogelijk op de factuur vermelden: (Bedrijfs)naam van de klant.