Belasting betalen is natuurlijk nooit leuk en te veel betalen zeker niet. Goed nieuws is dan ook dat je zeker niet te veel BPM hoeft te betalen. Volledig legaal natuurlijk! Als het gaat om Belastingen op auto's behoort Nederland tot de top drie duurste landen binnen europa.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
BPM betekenis
BPM is dus de belasting die u betaalt voor een personenauto, bestelauto of motor. De Belastingdienst berekent de BPM voor een personenauto aan de hand van de CO2 -uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Als u uw bestelauto laat registreren in het Nederlandse kentekenregister, dan moet u aangifte bpm doen en bpm betalen. In de volgende gevallen hoeft u voor uw bestelauto geen bpm te betalen: De bestelauto is ouder dan 5 jaar. U gebruikt de bestelauto als ondernemer.
Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat in dat land aan u ter beschikking is gesteld? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen.
Als ondernemer kunt u te maken krijgen met een aantal belastingen voor uw auto: de motorrijtuigenbelasting (mrb) de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)
U kunt online aangifte bpm doen als wij de keuringsgegevens van de RDW hebben gekregen. Dat duurt maximaal 5 werkdagen. Als wij de keuringsgegevens nog niet hebben, krijgt u in de aangifte de foutmelding dat we geen gegevens kunnen vinden voor uw VIN.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen. Maar voor een ondernemer die een gebruikte auto wil kopen, is dit wel relevant.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.