Nederland mag van Europa belasting heffen op auto's (de bpm is zeker niet illegaal, zoals veel mensen nog wel eens claimen), maar buitenlandse occasions mogen na import niet duurder zijn dan vergelijkbare Nederlandse occasions.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Na de RDW keuring dien je vrijwel altijd een BPM aangifte in te dienen. Ook als de BPM 0,- euro is. Een uitzondering heirop zijn bestelauto's (grijs kenteken) met een eerste registratie van voor 1 Juli 2005.
U bent in Nederland verplicht BPM te betalen voor elke personenauto, bestelauto en motor die in Nederland geregistreerd wordt. U dient ook BPM te betalen wanneer deze voertuigen niet in Nederland geregistreerd zijn en een Nederlands ingezetene ermee in Nederland op de weg rijdt.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
U kunt online aangifte bpm doen als wij de keuringsgegevens van de RDW hebben gekregen. Dat duurt maximaal 5 werkdagen. Als wij de keuringsgegevens nog niet hebben, krijgt u in de aangifte de foutmelding dat we geen gegevens kunnen vinden voor uw VIN.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Importeer je een auto van buiten de EU dan betaal je altijd 21% btw over de aankoopprijs+transportkosten+invoerrechten. Gaat het om een auto ouder dan 30 jaar dan betaal je 6% btw.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Allerlei soorten pop- en hiphopmuziek hebben aantallen bpm tussen 90 en 120, terwijl dancemuziek meer dan 120 bpm telt. Bij hardcore house en speedcore is het aantal beats per minuut een stuk hoger, dat kan tussen de 170 en soms wel 300 liggen.
inds 24 december 1992 bestaat de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, oftewel de wet op de BPM. Deze belasting wordt geheven door de overheid en is een zogenaamde indirecte belasting die door tussenpersonen (de verkoper) wordt geïnd.
Als ondernemer kunt u te maken krijgen met een aantal belastingen voor uw auto: de motorrijtuigenbelasting (mrb) de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)
Wie een tweedehands auto importeert, betaalt niet het volledige BPM-bedrag. De zogenoemde 'rest-BPM' wordt berekend op basis van meerdere factoren, zoals de leeftijd en kilometerstand van de auto. Net zoals een nieuwe auto in waarde daalt, zo daalt ook het restbedrag dat aan BPM betaalt moet worden.
De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto. Voor de meeste auto's vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.
De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.