Mag mijn verhuurder een waarborgsom vragen? Ja, de verhuurder mag een waarborgsom (ook wel borg genoemd) vragen. De waarborgsom mag maximaal drie maanden kale huur zijn. Dat heeft de rechter bepaald.
Als uw huurcontract ingaat betaalt u vaak een waarborgsom. Een waarborgsom vragen mag van de wet. Er is geen regel hoe hoog deze mag zijn. Meestal is de waarborgsom 1 of 2 maanden huur.
Zodra u de huur opzegt, krijgt u de borg weer terug als u de woning weer teruggeeft zonder gebreken. Hoe lang het duurt tot u de borg terugkrijgt is wettelijk niet vastgelegd. De termijn waarbinnen u dit bedrag terug kunt krijgen staat meestal in de huurovereenkomst of in de algemene voorwaarden.
Het vragen van borg is wettelijk toegestaan. Wat als een redelijke borg mag worden beschouwd ligt niet vast in de wet en sommige verhuurders maken hier handig gebruik van. Toch is er wel een richtlijn: volgens de Rijksoverheid mag een waarborgsom ter hoogte van drie maanden kale huur nog als redelijk worden beschouwd.
U raakt achteraf in principe niet zomaar onder een borgstelling uit. Heeft u een borg van onbepaalde duur getekend, dan garandeert zelfs een opzeg in principe nog niet dat u bevrijd bent van de borg. U voorziet dus beter een uitstapscenario en/of een beperking van uw borgstelling in de tijd vóór u tekent.
Waarborgsom niet verplicht
De verhuurder is niet verplicht een waarborgsom te vragen. Betaal een waarborgsom altijd per bank of getekende kwitantie, zodat u het bestaan ervan kunt bewijzen.
Als er een geschil is over de terugbetaling van de borg en de verhuurder betaalt de borg niet terug is het raadzaam uw verhuurder een brief te sturen en te sommeren om binnen 14 dagen alsnog de borg terug te betalen.
Wanneer uw verhuurder de door u betaalde borg ten onrechte inhoudt en/of verrekend, adviseren wij u de verhuurder aan te schrijven (bij voorkeur per e-mail en/of per aangetekende post) met het verzoek om de borg binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld veertien dagen, terug te betalen.
Wie het moeilijk heeft om de huurwaarborg te betalen, kan een huurwaarborglening aanvragen. Dit kan bij het Vlaams Woningfonds en kan zowel digitaal als schriftelijk.
Servicekosten. De verhuurder kan servicekosten in rekening brengen voor het gebruik van gas, water en elektriciteit, maar bijvoorbeeld ook voor de meubels die al in je kamer aanwezig zijn en het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten.
Een huurder is verplicht de huursom tijdig en volledig te betalen en zich als een 'goed huurder' te gedragen. Wanneer de huurder bijvoorbeeld ernstig overlast pleegt of zijn huur niet (tijdig) betaald dan kan aan de huurder verweten worden dat hij zich niet gedraagt als een goed huurder.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
De wet geeft daarvoor geen termijn aan, maar het is redelijk dat u het bedrag binnen een maand na afloop van de huurovereenkomst terugkrijgt.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
De borg is een borgstelling voor schade aan het voertuig, maar kan ook worden gebruikt voor gebruikskosten en naheffingen. Dit kunnen bijvoorbeeld schoonmaakkosten, kosten voor het aftanken, kapotte/verloren inventaris of extra gereden kilometers zijn.
Borg is een bedrag dat je moet betalen aan de verhuurder als je een kamer of woning gaat huren. Meestal is het bedrag één maand huur. De borg is bedoeld als zekerheid voor de verhuurder. Als jij de woning of kamer beschadigt, gebruikt de verhuurder de borg om de reparatiekosten te betalen.
Betekenis waarborgsom huur / borg huurwoning
Een waarborgsom is een bedrag dat de huurder van een huurwoning moet betalen aan de verhuurder bij ingang van het huurcontract. De waarborgsom biedt extra zekerheid voor verhuurder.
Borg is een verkort woord voor waarborg of onderpand. Een huurder betaalt borg aan de verhuurder aan het begin van de huurperiode en dit moet ervoor zorgen dat een huurder de woning goed onderhoud. Eventuele schade (veroorzaakt door de huurder) kan gevolgen hebben voor het (gedeeltelijk) terugkrijgen van de borg.
Hoe krijg ik mijn waarborgsom terug? Heb je de sleutels van jouw huurwoning ingeleverd en heeft de eindinspectie plaatsgevonden, dan kun je hierna schriftelijk aan de verhuurder vragen om de borgsom terug te storten. Hoe lang de verhuurder hierover mag doen is helaas niet in de wet vastgelegd.
Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren als mijn huurcontract stopt? Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.