Als je de uitstoot door ontbossing en verlies van veengebieden meerekent, is het gebruik van biobrandstof uit voedsel slechter voor het klimaat dan fossiele brandstof. Biodiesel uit palmolie is de allerslechtste soort biodiesel: het geeft 3 keer meer uitstoot van broeikasgassen dan gewone diesel.
In sommige gevallen zorgen biobrandstoffen voor méér CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen. De productie van biobrandstof leidt ook tot CO2-uitstoot door het gebruik van kunstmest, het transport of raffinage. Daarom is het belangrijk om de uitstoot van CO2 in de gehele productieketen te berekenen.
Het grote voordeel van biobrandstof is natuurlijk dat het milieuvriendelijker is dan fossiele brandstoffen. Ja, er komt CO2 vrij. Maar dat is doorgaans dezelfde CO2 die de biomassa tijdens hun groei uit de lucht heeft gehaald. Dat maakt het klimaatneutraal.
Bij de verbranding van biobrandstof komt netto een stuk minder CO2 in de atmosfeer, en dat is belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan. Daarnaast voorkomen biobrandstoffen dat landen die veel energie gebruiken – zoals Nederland – te afhankelijk worden van wispelturige, olieproducerende landen als Irak en Rusland.
Biobrandstof is een verzamelnaam voor brandstoffen die zijn gemaakt uit biomassa. Er zijn verschillende soorten. Bijvoorbeeld biodiesel, bio-ethanol, biogas of bio-butanol.
Als je de uitstoot door ontbossing en verlies van veengebieden meerekent, is het gebruik van biobrandstof uit voedsel slechter voor het klimaat dan fossiele brandstof. Biodiesel uit palmolie is de allerslechtste soort biodiesel: het geeft 3 keer meer uitstoot van broeikasgassen dan gewone diesel.
In een recent rapport pleit het VN-klimaatpanel voor een beperking op het gebruik van biobrandstoffen vanwege de negatieve invloed op het klimaat, het gevaar voor bodemdegradatie en het gevaar voor groeiende concurrentie met landbouw voor voedselproductie.
Biodiesel en bio-ethanol zijn namelijk dubbel zo duur als hun fossiele variant. Toch moeten brandstofleveranciers een verplicht percentage biobrandstoffen toevoegen aan de diesel en benzine die ze verkopen, wat de prijzen aan de pomp met zo'n 10 cent/L doet stijgen.
Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De prijs is echter afhankelijk van de leverancier en de soort biobrandstof. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter.
Biobrandstoffen zijn dus CO2 neutraal, ze geven evenveel CO2 af als ze hebben opgenomen. Fossiele brandstoffen zitten al miljoenen jaren in de grond, die CO2 komt dus niet uit de atmosfeer. Als wij de fossiele brandstoffen dan gaan verbranden komt er extra CO2 in de atmosfeer.
Een groot nadeel van biomassa is dat er bij de verbranding van biologisch materiaal schadelijke stoffen vrijkomen. Bovendien is de herkomst van biomassa niet altijd duidelijk, waardoor ook niet bepaald kan worden hóe duurzaam bio-energie nu eigenlijk is.
Hoe vervuilend is biomassa? Bij het verbranden van de hoeveelheid biomassa die nodig is om 1 gigajoule energie op te wekken – zo'n 10 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden – komt ruim 109 kilo aan CO2-equivalenten in de lucht.
Biomassa wordt gezien als hernieuwbaar, omdat geoogste planten en bomen terug groeien. Het is bovendien betrouwbaar, het is niet afhankelijk van weersomstandigheden zoals wind- of zonne-energie. Over de duurzaamheid van biomassa is veel discussie.
Biobrandstoffen in Nederland zijn zeer duurzaam. Dit blijkt uit de jaarrapportage van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De biodiesel die we in Nederland gebruiken is hoofdzakelijk gemaakt van gebruikt frituurvet. De emissiefactor van biodiesel is het laagste van alle energiebronnen.
Biodiesel is een duurzaam alternatief voor fossiele diesel. Het wordt gemaakt uit hernieuwbaar materiaal. Hernieuwbaar wil zeggen: materiaal dat niet uitgeput kan raken zoals fossiele grondstoffen. Biobrandstoffen reduceren broeikasgasemissie ten opzicht van het rijden op fossiele brandstoffen.
Hoe wordt biobrandstof gemaakt? Biobrandstoffen worden gemaakt van plantenresten zoals suikerriet, restafval, houtsnippers of algen. Deze biomassa wordt vergist, waarbij ethanol ontstaat. Er zijn speciale velden waar gewassen gekweekt worden voor de productie van biobrandstoffen.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
“Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.
Op het moment is er niet één beste keuze; er zijn meerdere duurzame alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of plug-in hybride), bio-CNG (biogas) of bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Brandstof productie
Biodiesel wordt aangemaakt door verestering van lipiden die veelvuldig aanwezig zijn in algen. Door het manipuleren van groeicondities kunnen algen zelfs nog gestimuleerd worden nog meer lipiden aan te maken.
Biobrandstoffen zijn brandstoffen geproduceerd op basis van plantaardige grondstoffen of gewonnen uit levende organismen (vandaar het prefix « bio »). Zij verschillen dus totaal van de « fossiele » brandstoffen die ontstaan na een langdurig afbraakproces van vele duizenden jaren.
Buiten de energie die nodig is voor zijn productie is bio-ethanol, dat op basis van hernieuwbare grondstoffen wordt geproduceerd, CO2-neutraal. Het CO2 dat vrijkomt wanneer bio-ethanol wordt verbrand, werd in het begin via fotosynthese geabsorbeerd door de planten waaruit het gewonnen is.
Ruwe aardolie is Nederlands belangrijkste importproduct. Afgelopen jaar werd voor 36 miljard euro olie ingevoerd, waarvan bijna de helft afkomstig was uit Noorwegen en Rusland. Een groot deel daarvan wordt verwerkt tot geraffineerde olieproducten om te dienen als brandstof of grondstof voor wegenbouw.
'Het idee van bio-ethanol is dat het gemaakt wordt van de suikers van planten, bijvoorbeeld van suikerbieten en maïs. Dat gooi je vervolgens in je auto, die produceert CO2 en dat neemt de volgende plant die je in je auto pompt weer op. ' Dat maakt bio-ethanol in theorie duurzaam.