Benzine heeft een vlampunt van plus of min 46 graden, terwijl diesel een vlampunt heeft van 55 graden bij atmosferische druk. Het vlampunt is de laagste temperatuur die het fenomeen van flitsontsteking (onmiddellijke verbranding) van brandbare materialen veroorzaakt.
Benzine wordt ontvlambaar genoemd vanwege het lage vlampunt en de hoge dampdichtheid. Kerosine en dieselbrandstof worden brandbaar genoemd omdat hun vlampunt hoger is dan 100 graden F.
Benzine is een zeer brandbare stof waardoor een behoorlijke explosie kan optreden. Toch zetten we met een gerust hart onze kinderen boven op een container met tientallen liters van deze stof, want dat is de situatie als iemand zijn kinderen op de ach- terbank van de auto vervoert.
Zes maanden
Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Benzine kan een paar uur tot een dag ontvlambaar blijven op de grond, afhankelijk van factoren zoals temperatuur, wind en de hoeveelheid die is gemorst. Het verdampt snel, maar zelfs de aanhoudende dampen kunnen een tijdje gevaarlijk zijn. Ruim gemorste vloeistoffen altijd op en ventileer het gebied om het risico op brand te verminderen.
Benzine is een lichtbruine of roze vloeistof die gemaakt wordt van bewerkte ruwe olie. Het verdampt gemakkelijk, is zeer brandbaar en kan explosieve mengsels vormen in de lucht .
Bij benzine is het vlampunt min 20 graden Celsius. Vanaf die temperatuur kan benzine dus ontbranden wanneer die in contact komt met een ontstekingbron. Een gsm is zo'n mogelijke bron. In België is het altijd warmer dan min 20 graden.
' Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Benzine is een extreem vluchtige vloeistof, die bij zeer lage temperaturen - tot ongeveer min 40 °C - ontvlambare dampen afgeeft. Wanneer deze dampen met lucht worden gemengd, kunnen ze een ontvlambare atmosfeer vormen die gemakkelijk zal verbranden of exploderen als er een ontstekingsbron aanwezig is .
De intermoleculaire krachten tussen benzinemoleculen zijn zo zwak dat bij temperaturen zo laag als -43 °C de moleculen genoeg warmte-energie krijgen om als gas te ontsnappen en een ontvlambaar mengsel met lucht te vormen. In de aanwezigheid van een ontstekingsbron zal dit ontvlambare mengsel ontbranden.
En let op: wasbenzine is erg brandbaar. Zorg er dus voor dat wasbenzine niet in contact komt met hete oppervlakken, vonken, vuur en andere ontstekingsbronnen. Houd wasbenzine buiten het bereik van kinderen.
Benzine, met een vlampunt van -40°C (-40°F), is een ontvlambare vloeistof. Zelfs bij temperaturen zo laag als -40°C (-40°F) geeft het genoeg damp af om een brandbaar mengsel in de lucht te vormen. Bij de juiste menging in de lucht zal benzine zichzelf ontbranden .
Brandklasse B. Dit is een brand van vloeibare stoffen zoals: benzine, dieselolie, aceton, was.
Definitie van “vlampunt”
Men moet rekening houden bij normale atmosferische condities van een omgevingstemperatuurvan -20°C tot en met +40°C, reken hier 10°C reserve bij dan komt men op +50°C.In principe zijn alle producten vanaf een vlampunt van 50 °C of hoger zoals diesel niet explosief gevaarlijk.
Volgens oliemaatschappij BP gaat de benzine van het bedrijf zes maanden mee in een niet hermetisch afgesloten tank bij 20 °C.Bij 30 °C is dat nog maar drie maanden. Indien een deel van onze inhoud niet zichtbaar is voor u, kan dit te wijten zijn aan uw cookie-instellingen.
"De meest bekende brandbare vloeistof is benzine. Het heeft een vlampunt van ongeveer -50° F (-65° C). De ontbrandingstemperatuur is ongeveer 495° F (232(232° C) [sic], een relatief laag getal." Gevaarlijke locaties.
Bellen aan een tankstation is absoluut verboden. "Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
A) Benzeen is kankerverwekkend, schadelijk voor het milieu en brand- en explosiegevaarlijk. Daarnaast is benzeen irriterend voor de ogen, huid en luchtwegen.
De giftige effecten van brandstof kunnen uren niet zichtbaar zijn. Voorkom het inademen van brandstofdampen. Het inademen van te veel brandstofdamp kan leiden tot irritatie van ogen en luchtwegen.
Atmosferische ontstekingstemperatuur - Tussen 920 en 1020 graden Fahrenheit is de temperatuur waarbij propaan kan ontbranden zonder een ontstekingsbron. Ter vergelijking: benzine heeft een ontstekingstemperatuur tussen 80 en 300 graden .
De dampen zijn extreem brandbaar en kunnen een behoorlijke afstand afleggen. In de juiste verdunning in lucht, kun je een brandstof-luchtmengsel krijgen dat vervolgens een explosie mogelijk maakt. Echter, voor het transport van gevaarlijke stoffen, wordt benzine behandeld als een brandbare vloeistof, maar niet als een explosieve.
Benzine moet met lucht worden gemengd voordat het kan branden. Er is niet veel benzine nodig om een ontvlambaar mengsel te maken. Als het gas-luchtmengsel slechts 1,4% benzine (op volume) bevat, kan het met een explosieve kracht worden ontstoken .
Benzine (gasoline) heeft een vrij laag vlampunt van -43 °C (-45 °F) . Dit betekent dat, tenzij u zich op een van de koudste plekken ter wereld bevindt, uw benzinebrandstof boven het vlampunt ligt. Witte diesel daarentegen heeft een gemiddeld vlampunt van meer dan 52 °C (126 °F), wat precies het tegenovergestelde betekent!